Gyógypedagógiai szociológia
Paraméterek
Szerző | Bánfalvy Csaba |
Cím | Gyógypedagógiai szociológia |
Alcím | Negyedik, bővített és frissített kiadás |
Kiadó | ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar |
Kiadás éve | 2012 |
Terjedelem | 180 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 963 7155 55 0 |
Ár:
4.290 Ft
4.075 Ft
Kedvezmény:
5%
A könyv a Gyógypedagógiai szociológia címet viseli, és elsősorban gyógypedagógusok számára íródott. Mivel azonban a gyógypedagógia a fogyatékos ügy egészét jelenti, e könyv mindazon szakemberek érdeklődésére számot tarthat, akik a fogyatékos üggyel valamilyen kapcsolatba kerülnek. |
|
|
Leírás
E könyvnek a megírását mindenekelőtt az indokolta, hogy számos olyan szociológiai aspektusa van a gyógypedagógiának
1. amellyel a gyógypedagógiai szakirodalom rendszerint nem vagy csak mellékesen foglalkozik, de a szociológiai irodalomban is csak ritkán érintik a gyógypedagógia számos illetékességi területét,
2. amelybe a gyakorló szakemberek és a két szakma elméletalkotói vagy igazgatását végzők elkerülhetetlenül belebotlanak, és
3. amelyek alapvető meghatározó keretfeltételei még a szűk értelemben vett gyógypedagógiai szakmai munkának is.
A könyv a Gyógypedagógiai szociológia címet viseli, és elsősorban gyógypedagógusok számára íródott. Mivel azonban a gyógypedagógia a fogyatékos ügy egészét jelenti, e könyv mindazon szakemberek érdeklődésére számot tarthat, akik a fogyatékos üggyel valamilyen kapcsolatba kerülnek. Ugyancsak olvasói közé számítja ez a mű a fogyatékosokat és családjaikat is, hiszen a gyógypedagógia mindenekelőtt érettük kell létezzen. A gyógypedagógia szociológiai aspektusainak elemzése nem helyettesíti a gyógypedagógia szaktudományait. Nem a gyógypedagógia alternatívája, hanem kerete és kiegészítője az ebben a műben szereplő szemléleti, megközelítési mód. A könyv a gyógypedagógia társadalmi beágyazottságát: a felvetődő problémák társadalmi eredetét, a megoldásukra való társadalmi igényt, a felhasznált eszközöket, a kiépült intézményeket, a szakemberképzést, a gyógypedagógusok és a fogyatékosok kapcsolatát, a gyógypedagógia kompetenciáját stb. tárgyalja. A mondanivaló három nagy részre osztható. Az első rész a fogyatékosokat, a második a gyógypedagógusokat, a harmadik pedig a gyógypedagógia egészét vizsgálja.
Írta: Bánfalvy Csaba
Lektor: Lányiné dr. Engelmayer Ágnes
Tartalom
Bevezetés
A gyógypedagógiai szociológia tárgya
A fogyatékosságok szociológiai értelmeződése
A gyógypedagógiai ismeretek szociológiai alapjai
A FOGYATÉKOS EMBEREK TÁRSADALMA
A fogyatékos személyek száma
A család
Az intézeti ellátás
Az iskola
A fogyatékos személyek oktatásának általános jellemzői
Az alapfokú oktatás
A középfokú oktatás
A felsőoktatás
Az iskolai integrációs törekvések
A munka világa
A fogyatékos személyek munkaerő-piaci helyzetét meghatározó szociológiai tényezők
A fogyatékos személyek munkavállalásával kapcsolatos elvi magyarázó szempontok
Empirikus vizsgálati tapasztalatok
A fogyatékos személyek iránti attitűd
A fogyatékosszerep és a fogyatékos személyek életmódja
Fogyatékosság és fogyatékosszerep
Fogyatékosság és életmód
Az életmód eltérései a különböző településtípusok esetében
A fogyatékosügy néhány politikai aspektusa
Összegző következtetések
A GYÓGYPEDAGÓGUSOK TÁRSADALMA
A gyógypedagógus szociológiai jegyei
A gyógypedagógus képzettsége
A gyógypedagógia és a gyógypedagógus imázsa
Összegző következtetések
A GYÓGYPEDAGÓGIA EGÉSZE
A gyógypedagógia társadalomtörténete
Tudománytörténeti tényezők
Társadalomtörténeti tényezők
A gyógypedagógia illetékességi köre
A gyógypedagógiai munka színterei és szereplői
Az ellátás piaci alrendszere
Az ellátás állami újraelosztó alrendszere
Az ellátás családi-informális alrendszere
A vegyes rendszerek
Zárszó
Irodalom
Tárgymutató