Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Gyógypedagógiai szociológia

Paraméterek

Szerző Bánfalvy Csaba
Cím Gyógypedagógiai szociológia
Alcím Negyedik, bővített és frissített kiadás
Kiadó ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar
Kiadás éve 2012
Terjedelem 180 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 978 963 7155 55 0
Ár:
4.290 Ft
4.075 Ft
Kedvezmény: 5%

A könyv a Gyógypedagógiai szociológia címet viseli, és elsősorban gyógypedagógusok számára íródott. Mivel azonban a gyógypedagógia a fogyatékos ügy egészét jelenti, e könyv mindazon szakemberek érdeklődésére számot tarthat, akik a fogyatékos üggyel valamilyen kapcsolatba kerülnek.

Leírás

E könyvnek a megírását mindenekelőtt az indokolta, hogy számos olyan szociológiai aspektusa van a gyógypedagógiának
1. amellyel a gyógypedagógiai szakirodalom rendszerint nem vagy csak mellékesen foglalkozik, de a szociológiai irodalomban is csak ritkán érintik a gyógypedagógia számos illetékességi területét,
2. amelybe a gyakorló szakemberek és a két szakma elméletalkotói vagy igazgatását végzők elkerülhetetlenül belebotlanak, és
3. amelyek alapvető meghatározó keretfeltételei még a szűk értelemben vett gyógypedagógiai szakmai munkának is.
A könyv a Gyógypedagógiai szociológia címet viseli, és elsősorban gyógypedagógusok számára íródott. Mivel azonban a gyógypedagógia a fogyatékos ügy egészét jelenti, e könyv mindazon szakemberek érdeklődésére számot tarthat, akik a fogyatékos üggyel valamilyen kapcsolatba kerülnek. Ugyancsak olvasói közé számítja ez a mű a fogyatékosokat és családjaikat is, hiszen a gyógypedagógia mindenekelőtt érettük kell létezzen. A gyógypedagógia szociológiai aspektusainak elemzése nem helyettesíti a gyógypedagógia szaktudományait. Nem a gyógypedagógia alternatívája, hanem kerete és kiegészítője az ebben a műben szereplő szemléleti, megközelítési mód. A könyv a gyógypedagógia társadalmi beágyazottságát: a felvetődő problémák társadalmi eredetét, a megoldásukra való társadalmi igényt, a felhasznált eszközöket, a kiépült intézményeket, a szakemberképzést, a gyógypedagógusok és a fogyatékosok kapcsolatát, a gyógypedagógia kompetenciáját stb. tárgyalja. A mondanivaló három nagy részre osztható. Az első rész a fogyatékosokat, a második a gyógypedagógusokat, a harmadik pedig a gyógypedagógia egészét vizsgálja.
 
Írta: Bánfalvy Csaba
Lektor: Lányiné dr. Engelmayer Ágnes

Tartalom

Bevezetés
A gyógypedagógiai szociológia tárgya
A fogyatékosságok szociológiai értelmeződése
A gyógypedagógiai ismeretek szociológiai alapjai
A FOGYATÉKOS EMBEREK TÁRSADALMA
A fogyatékos személyek száma
A család
Az intézeti ellátás
Az iskola
A fogyatékos személyek oktatásának általános jellemzői
Az alapfokú oktatás
A középfokú oktatás
A felsőoktatás
Az iskolai integrációs törekvések
A munka világa
A fogyatékos személyek munkaerő-piaci helyzetét meghatározó szociológiai tényezők
A fogyatékos személyek munkavállalásával kapcsolatos elvi magyarázó szempontok
Empirikus vizsgálati tapasztalatok
A fogyatékos személyek iránti attitűd
A fogyatékosszerep és a fogyatékos személyek életmódja
Fogyatékosság és fogyatékosszerep
Fogyatékosság és életmód
Az életmód eltérései a különböző településtípusok esetében
A fogyatékosügy néhány politikai aspektusa
Összegző következtetések
A GYÓGYPEDAGÓGUSOK TÁRSADALMA
A gyógypedagógus szociológiai jegyei
A gyógypedagógus képzettsége
A gyógypedagógia és a gyógypedagógus imázsa
Összegző következtetések
A GYÓGYPEDAGÓGIA EGÉSZE
A gyógypedagógia társadalomtörténete
Tudománytörténeti tényezők
Társadalomtörténeti tényezők
A gyógypedagógia illetékességi köre
A gyógypedagógiai munka színterei és szereplői
Az ellátás piaci alrendszere
Az ellátás állami újraelosztó alrendszere
Az ellátás családi-informális alrendszere
A vegyes rendszerek
Zárszó
Irodalom
Tárgymutató