Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Hallássérült gyermekek játékos fejlesztése

Paraméterek

Szerző Gisela Batliner
Cím Hallássérült gyermekek játékos fejlesztése
Alcím Szülőknek szóló könyv a hallás és a beszéd korai elsajátításáról
Kiadó ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar
Kiadás éve 2021
Terjedelem 190 oldal
Formátum A/5, ragasztókötött
ISBN 978 963 7155 96 3
Ár:
3.990 Ft

Ez a könyv elsősorban azoknak a szülőknek szól, akik hallássérült gyermek(ek)et nevelnek, csecsemőkortól akár iskoláskorig.  Ugyanakkor nagy segítséget nyújthat a hallássérült gyermekekkel foglalkozó korai fejlesztő gyógypedagógusoknak is, akik sok-sok ötletet meríthetnek a könyvből. Miután a szerző erősen épít a minden gyermekre vonatkozó lélektani ismeretekre, ugyancsak haszonnal forgathatják a más fogyatékossággal élő kisgyermekekkel foglalkozó szakemberek is.

Leírás

Ez a könyv elsősorban azoknak a szülőknek szól, akik hallássérült gyermek(ek)et nevelnek, csecsemőkortól akár iskoláskorig.  Ugyanakkor nagy segítséget nyújthat a hallássérült gyermekekkel foglalkozó korai fejlesztő gyógypedagógusoknak is, akik sok-sok ötletet meríthetnek a könyvből. Miután a szerző erősen épít a minden gyermekre vonatkozó lélektani ismeretekre, ugyancsak haszonnal forgathatják a más fogyatékossággal élő kisgyermekekkel foglalkozó szakemberek is.

A könyv alapgondolata szerint a gyógypedagógus fő feladata, hogy támogassa a hallássérült gyermekek szüleit, egyfajta vezérfonalat biztosítson a mindennapi élet helyzeteinek kihasználásához anélkül, hogy az fejlesztő foglalkozássá alakulna. A szerző a fő hangsúlyt a hallás és a párbeszéd fejlesztésére helyezi, mindezt a napi otthoni eseményekbe ágyazva és a természetes szülői magatartás fontosságát hangsúlyozva. A kötet ismerteti a hallás és a beszéd fejlődésének sokszor egészen apró jeleit, annak érdekében, hogy a pozitív változások jól nyomon követhetőek legyenek. Részletesen bemutatja azokat a mindennapos tevékenységeket, amelyeket a szülők és szakemberek egyaránt kiaknázhatnak a hallássérült gyermek sokoldalú fejlődésének biztosítása érdekében. Számos ötletet kínál ezek változatossá tételéhez, és részletesen bemutatja az alkalmazható játékokat is. A könyv magyar nyelven történő megjelenése rendkívül fontos, mivel a korszerű szakirodalom hozzájárul a szakterület ismereteinek bővítéséhez. A kötet kitűnően hasznosítható a hallássérültek szakirányán tanuló gyógypedagógus hallgatók képzése során, hiszen több féléven át tanulják a hallássérült gyermekek korai fejlesztésének módszertanát. Az érintett szülők számára sem állt korábban rendelkezésre ilyen típusú gyakorlati szakkönyv. Éppen ezért a gyógypedagógus heti látogatásaival, tanácsaival együtt kitűnő segítség lehet ez a kötet, s még inkább hiánypótló azoknak az érintett családoknak, akiket sajnos nem ér el az erre a speciális területre szakosodott gyógypedagógus.

 

ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar, 2021.

Írta: Gisela Batliner

Fordította: dr. Csányi Yvonne

Szakmai lektor: Baranyi Ildikó, Keresztessy Éva, dr. habil. Perlusz Andrea

Tartalom

Előszó a magyar kiadáshoz

Kedves Szülők!

Bevezetés

1. A hallássérülés diagnózisa és készülékes ellátása

A diagnózis

Hallókészülékek és cochleáris implantátumok (CI)

A kétoldali ellátás

A hallókészülékek és a CI kiválasztása

Az eszközök napi karbantartása

Adó-vevők (FM-készülékek)

A hallókészülékek és CI-k használatára szoktatás

2. Beszédelsajátítás párbeszéd során

Készenlét a kapcsolatfelvételre

A párbeszéd fontos ismérvei

Az anyanyelv

Szemkontaktus

Beszéddallam és hangsúly

Téma és beszédszint

Szünetek

Ismétlés és utánzás

3. Korai fejlesztő foglalkozások

4. A fejlődés lépcsőfokai

Hallásfejlődés

A kifejezőkészség fejlődése

Az első szavak

Utánzás

A kiejtés fejlődése

A grammatika fejlődése

A párbeszéd fejlődése

5. Fejlesztés a hétköznapokban

Zörejek felfedezése

Mindennapos rituálék

A naptárak segítik a tájékozódást

A megértéstől a fogalomig

Telefon, televízió és számítógép

Telefon

Televízió és számítógép

6. Fejlesztés a játék során

Rakodós-pakolós, kereső- és kitalálós játékok

Rakodós-pakolós játékok

Válogatás és gyűjtés

Kereső-és kitalálás játékok

Mozgásos játékok

Hintázás

Zene és mozgás

Játéka világítással

Labdajátékok

Játékok papírral, festékkel, gyurmával és homokkal

Rajzolás

Homokozás

Gyurmázás

Nyomdázás, mintalyukasztás, vágás

Szerepjátékok

Boltos játék

Főzős és vendéglős játék

Autós és vonatos játékok

Konstrukciós játékok

Szabályjátékok

Zörejkeltő játékok

7. Dalok, versek és ujj-játékok

8. Képeskönyvek

Így ébred fel a gyermekekben a könyvek iránti érdeklődés

Párbeszédek a képeskönyvek olvasása közben

Felolvasás képeskönyvekből

Mely könyvek ajánlhatóak?

Kiegészítések a képeskönyvhöz

9. Az írás a korai fejlesztés során

Mikor kezdődik az írás iránti érdeklődés?

Az írás hasznosságának megélése

Szótagok, rímek, kezdőbetűk

További játékötletek

Záró gondolatok

10. Függelék

Szakkifejezések egyszerű magyarázata

Irodalom