Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Hiány, csonkít[ás], (ki)húzás, (el)hallgatás a drámában és a színpadon

Paraméterek

Sorozat Színháztudományi Kiskönyvtár (SziTu)
Cím Hiány, csonkít[ás], (ki)húzás, (el)hallgatás a drámában és a színpadon
Kiadó Kronosz Kiadó
Kiadás éve 2014
Terjedelem 330 oldal
Formátum A/5, ragasztókötött
ISBN 978 615 5497 15 5
Eredeti ár:
2.950 Ft
2.655 Ft
Online kedvezmény: 10%

A kötet központi témája mind a drámatörténetben, mind a színházi előadásban izgalmas kérdést állít előtérbe. A hiány, csonkítás, kihúzás, elhallgatás érinti a drámák esetében a szöveg megrövidítését, aminek lehetnek gyakorlati okai (az előadás hossza), de épp így szerepet játszhat benne a cenzúra, vagy a rendezői koncepció. A színpadi hiányhoz sorolható például a néma szereplők jelenléte (a megszólalás hiánya) vagy a testcsonkítás színrevitelének megoldásai, de épp így a kulturális átírások során bekövetkező csonkítások, kihagyások, az eredeti műben szereplő sajátosságok megváltoztatásai.

Leírás

Jelen kötet központi témája mind a drámatörténetben, mind a színházi előadásban izgalmas kérdést állít előtérbe. A hiány, csonkítás, kihúzás, elhallgatás érinti a drámák esetében a szöveg megrövidítését, aminek lehetnek gyakorlati okai (az előadás hossza), de épp így szerepet játszhat benne a cenzúra, vagy a rendezői koncepció. A színpadi hiányhoz sorolható például a néma szereplők jelenléte (a megszólalás hiánya) vagy a testcsonkítás színrevitelének megoldásai, de épp így a kulturális átírások során bekövetkező csonkítások, kihagyások, az eredeti műben szereplő sajátosságok megváltoztatásai.
Kötetünk – alapvetően időrendileg tagolt fejezetekbe rendezett – tanulmányai egyszerre rajzolnak meg egy történeti ívet az antik görög drámától a közelmúlt magyar irodalmáig, és ugyanakkor a hiány drámai és színházi témájának szerteágazó voltát is reprezentálják. Teszik ezt azzal, hogy beemelik az elemzésbe a jelelméletnek a színházi reprezentációra vonatkoztatható nézeteit, vizsgálják a színházi súgópéldányok szövegváltozatait, nyomon követik az adaptációk során az eredeti színpadi műhöz képest végrehajtott változtatásokat, feltárják az instrukció (illetve annak értelmezése) és a színházi gyakorlat között feszülő feszültséget, megmutatják a hiánynak a tradícióképzésben betöltött szerepét, vagy rávilágítanak a néma gyásznak, a kommunikáció hiányának az egyszerre teátrális és felforgató erejére.

 

Kronosz Kiadó, 2014.

Színháztudományi Kiskönyvtár

Szerkesztette: P. Müller Péter, Balassa Zsófia, Görcsi Péter, Neichl Nóra

Tartalom

P. Müller Péter: „Hiányod átjár, mint…”

AZ ANTIK DRÁMÁTÓL A KORA MODERN EURÓPAI SZÍNPADIG

KARSAI GYÖRGY: A ki nem mondott mondatok dramaturgiai szerepe Aiszkhülosz, Szophoklész és Euripidész tragédiáiban

MATUSKA ÁGNES: Egy mókamester esete a 16. századi angol színpadon: Thomas Heywood, a 21. századi kritika öncenzúrája és lehetőségei

KISS ATTILA ATILLA: Hiány és protézis. A jelölés határmezsgyéi a Titus Andronicusban

BÓKAY ANTAL: Hamlet: az elhallgatás és titok drámája

GÁLOSI ADRIENNE: A színpadi tér „takarásai” – a reneszánsz színpadi látvány illuzionizmusához

A TIZENKILENCEDIK ÉS A HUSZADIK SZÁZAD DRÁMÁJA ÉS SZÍNPADA

TÓTH ORSOLYA: A szó hiánya és a test nyelve. Megjegyzések a Bánk bán egyik instrukciójához

REUSS GABRIELLA: Hiány, húzás és szerep egy 1838-as súgópéldányban és kulturális emlékezetünkben: Egressy Gábor első magyar Lear királya Macready Learjének tükrében

IMRE ZOLTÁN: A Másik hiánya — Sylva átírásai (Die Csárdásfürstin) 1915–1921

HELTAI GYÖNGYI: A darabhiány problémájának kezelése a Vígszínházban az 1930-as évek elején

MOLNÁR DÁNIEL: A nyíltan erotikus hatáskeltő elemek hiánya és kompenzációja a Fővárosi Víg Színház három bemutatójában (1951–1952)

VARGA LUCA: A nézői értelmezés irányításának kísérletei: a Harmincéves vagyok című musical szövegváltozatainak vizsgálata

KISS GABRIELLA: A hiány tradícióképző ereje: a Philther-projekt Brecht-olvasata

VARRÓ GABRIELLA: Hiányallegóriák az amerikai abszurdban

SERESS ÁKOS ATTILA: Csonka Álom, csonka színház

AZ EZREDFORDULÓ ÉS A HUSZONEGYEDIK SZÁZAD DRÁMÁJA ÉS SZÍNHÁZA

NEICHL NÓRA: A láthatatlan életmű. Parti Nagy Lajos színházi fordításai és átiratai

KÁLMÁN MÁRIA: Kreatív hiány. Martin Kusej rendezéseinek olvasata

DERES KORNÉLIA: Átmenetek. Élő jelenlétek a Gob Squad előadásaiban

GÖRCSI PÉTER: A hiányzó kéz dramaturgiája – Martin McDonagh: A Behanding in Spokane

KÉRCHY VERA: A performativitás körültáncolása. A mise en scéne mint szöveg. De milyen szöveg?

ÁTHAJLÁSOK, HIÁNYZÓ LÁNCSZEMEK, ALKALMI PROTÉZISEK

PETERDI NAGY LÁSZLÓ: Az orosz Hamlet

BALASSA ZSÓFIA: Csak egy maradhat… – avagy hogyan válhat a Hamletből monodráma

SIRATÓ ILDIKÓ: Szent György és a… tragédiája – Weöres és Madách

SZVERLE ILONA: Vaknyugat-változatok a magyar színpadokon

P. MÜLLER PÉTER: Teátrális némaság: szótlan szónok, (el)hallgató színész, egyperces néma gyász

TAKÁCS ÁGNES: Szükséges hiány? Az ifjúsági előadások és a feldolgozó drámafoglalkozások kapcsolatáról