Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Magyar népi énekiskola IV.

Paraméterek

Sorozat Énekes hagyományaink
Szerző Bodza Klára – Vakler Anna
Cím Magyar népi énekiskola IV.
Alcím Harmadik, javított kiadás (dupla CD-melléklettel)
Kiadó Hagyományok Háza
Kiadás éve 2019
Terjedelem 232 oldal
Formátum A/5, spirálozott
ISBN 979 0 9024408 0 6
Ár:
3.500 Ft
A Magyar Népi Énekiskola negyedik kötetének azt a feladatot szánjuk, hogy kiegészítésül szolgáljon az eddigi kötetek használatához. Természetesen tartalmát tekintve önállóan is használható, hiszen tematikai felépítése pontosan követi az előző kötetek felépítését. A könyvhöz eredeti felvételeket tartalmazó dupla CD is tartozik.

Leírás

A Magyar Népi Énekiskola negyedik kötetének azt a feladatot szánjuk, hogy kiegészítésül szolgáljon az eddigi kötetek használatához. Természetesen tartalmát tekintve önállóan is használható, hiszen tematikai felépítése pontosan követi az előző kötetek felépítését.
Összefoglalva az eddigi kötetek tartalmát, a könyvek négy fontos téma szerint adnak útmutatót a tanulni vágyók számára:
Megtanítanak arra, hogyan használjuk a légző és hangadó szerveinket a stílusos éneklés érdekében (MNÉ.I. A népi énektanítás módszertana 11-26. o.). E fejezetben megismerhetjük hangadó szerveinket és működésüket (MNÉ.I. 12. o.), a helyes légzés, a természetes hangképzés elemeit és gyakorlatait (MNÉ.I. 13-22. o., MNÉ.III. 15-21. o.).
Bemutatják a népdaléneklés technikai lehetőségeit és a népi és klasszikus éneklés közötti különbségeket (MNÉ.III. 23-24. o., MNÉ.IV. 11-12. o.).
A magyar népdalkincsre vonatkozó alapvető ismereteket tárgyaló fejezet néprajzi szerep (MNE.I. 27-37. o.), zenei jellemzők (MNE.I. 37-40. o.) és földrajzi sajátosságok szerint (MNÉ.I. 40-53. o.) mutatja be népdalainkat. A népdalok variációs lehetőségei a zenei szájhagyomány sajátos életmódjáról (MNÉ.II. 11-16. o. ) és a kiváló népi énekesek szerepéről szóló fejezetekben (MNÉ.II. 17-31. o.) tárulnak fel.
A magyar népdaloktatás kérdéseinek témaköre a tanítással kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat foglalja magában (MNÉ.I. 9-10. o., MNÉ.II. 7-8. o., MNÉ.III. 5-37. o. MNÉ.IV. 15-19. o.).
A négy könyv hangzó anyagán – öt dialektus több, mint 500 dallamán – keresztül megismerkedhet az olvasó a magyar énekes népzene legfontosabb stílusaival, műfajaival, földrajzi jellegzetességeivel, előadásmódjaival. Lehetővé teszi, hogy az olvasó minél alaposabban elmélyedjen a magyar népdalok sokszínűségében, magáénak érezhesse a dalok lelkiségét, megszólaltathassa és továbbadhassa, taníthassa, őrizhesse a magyar paraszti kultúra értékeinek ezen gyöngyszemeit.
A Magyar Népi Énekiskola negyedik kötetének elméleti része bemutatja a népdalok közösségi vonásait a hagyományos paraszti életmódtól a korunkban létrejövő alkotócsoportokig. A kötetben szeretnénk segítséget nyújtani népdalcsokrok tanításához, hogy minden tanárnak lehetősége nyíljon szép, stílusos, homogén, tartalmilag is összetartozó csokrokból válogatni, vagy azok mintájára újakat létrehozni. A könyv használói hasznos tanácsokat kaphatnak arra vonatkozóan, hogyan tanítsák élményszerűen a tanulókat, illetve hogyan jussanak el egy-egy dalon keresztül az élményt nyújtó előadáshoz. A dallamok válogatásánál figyelembe vettük az előző könyvek dalkincsét: igyekeztünk azokból a tájegységekből, típusokból, stílusokból, kiváló előadók felvételeiből többet szerepeltetni, amelyek eddig kisebb számban, vagy egyáltalán nem voltak megtalálhatóak a Népi Énekiskola korábbi köteteiben. A III. kötethez hasonlóan a dalok származási helye és adatközlője mellett a gyűjtők nevét és a gyűjtés idejét az adatközlő alatti sorban szerepeltetjük. A könnyebb tájékozódást az I-IV. kötet összesített mutatói is segítik. Az előzőekben bőséges tájékoztatást nyújtottunk a megjelent irodalomról és eredeti hangzóanyagokról. Most az 1999 óta megjelent kiadványokra hívjuk fel a figyelmet.
A Magyar Népi Énekiskola IV. kötete az előzőekhez hasonlóan a népzeneoktatás számára készült, de bízunk abban, hogy a néptánc, a szolfézs-zeneelmélet és a közismereti tantárgyak (ének-zene, hagyományismeret, történelem, irodalom) anyagának kiegészítéseként is eredményesen hasznosíthatják olvasóink.
 
Írta: Bodza Klára – Vakler Anna
Lektor: Paksa Katalin 

Tartalom

Előszó
Paksa Katalin: Közösségépítő népdalkincsünk
BEVEZETÉS
A népdalok élményszerű tanítása a hangfajok, hangi adottságok figyelembevételével
A magyar énekes népzene közösségi jellege
A közösségi hagyomány megőrzése és közös használata, népdalcsokrok szerkesztése és előadása
Népdalcsokrok a Magyar Népi Énekiskola köteteiből
Térkép
DALGYŰJTEMÉNY
MUTATÓK
A IV. KÖTET MUTATÓI
Földrajzi mutató
Helységnév mutató
Műfajmutató
Dalszöveg mutató
AZ I-IV .KÖTET ÖSSZESÍTETT MUTATÓI
Földrajzi mutató
Helységnév mutató
Műfajmutató
A kötetekben több alkalommal szereplő énekesek
Dalszöveg mutató
IRODALOMJEGYZÉK
EREDETI NÉPZENEI FELVÉTELEK PUBLIKÁCIÓI
A HANGZÓMELLÉKLET SORRENDJE