Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Pedagógusok a digitális korban

Paraméterek

Sorozat Oktatás és társadalom
Szerző Buda András
Cím Pedagógusok a digitális korban
Alcím Trendvizsgálat egy nagyváros iskoláiban
Kiadó Gondolat Kiadó
Kiadás éve 2020
Terjedelem 264 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 978 963 556 055 4
Ár:
2.950 Ft
2.655 Ft
Kedvezmény: 10%

A kötetben egyrészt a digitális technológia fejlődése, terjedése által generált társadalmi változásokat, az átalakuló tanítási-tanulási környezetet és az ezekből indukálódó elvárásokat tekintjük át, másrészt egy kutatássorozat adatait felhasználva az új kihívások, feltételrendszerek kusza hálójában tevékenykedő pedagógusok attitűdjét, illetve a tanítási folyamat változásának jellemzőit vizsgáljuk meg.

Leírás

Az utóbbi évtizedekben rendkívüli mértékben felgyorsult technológiai fejlődés és az IKT-eszközök egyre jelentősebb térhódítása következtében kialakuló információs társadalom számos új kihívást generált tagjai számára. Megváltozott az információhoz jutás módja, sebessége, új kommunikációs formák jöttek létre, átalakultak a munkaerőpiac követelményei. Folyamatosan csökken azoknak a szakmáknak az aránya, melyek a digitális írástudás legalább minimális szintje nélkül is betölthetők, és a hétköznapi tevékenységeinkhez is egyre nélkülözhetetlenebbé válnak ezek az ismeretek. A változások természetesen az oktatásra is hatást gyakoroltak, sőt elengedhetetlenül fontossá vált az IKT-eszközök alkalmazása, magas szintű integrálása az oktatási folyamatba. Ha ugyanis a XXI. századi tanulókat XX. századi eszközökkel és módszerekkel oktatjuk, akkor a diákok érdeklődése, motiváltsága és ezzel szoros összefüggésben a tanítási folyamat hatékonysága, eredményessége a legtöbb esetben meglehetősen alacsony szintű lesz. Azonban, ha használni kezdjük a digitális technológiát, akkor jelentős javulást érhetünk el, de a napjaink igényeinek valóban megfelelő oktatás csak akkor valósulhat meg, ha a módszereken is változtatunk. Ez a könyv ezt a bonyolult, soktényezős, jelenleg is zajló folyamatot vizsgálja. A kötetben egyrészt a digitális technológia fejlődése, terjedése által generált társadalmi változásokat, az átalakuló tanítási-tanulási környezetet és az ezekből indukálódó elvárásokat tekintjük át, másrészt egy kutatássorozat adatait felhasználva az új kihívások, feltételrendszerek kusza hálójában tevékenykedő pedagógusok attitűdjét, illetve a tanítási folyamat változásának jellemzőit vizsgáljuk meg.

Oktatás és társadalom–sorozat

Írta: Buda András

Sorozatszerkesztő: Kozma Tamás

Tartalom

1. BEVEZETÉS

2. DIGITÁLIS KÜLÖNBSÉGEK AZ INFORMÁCIÓS TÁRSADALOMBAN

2.1. Kezdetek

2.2. A digitális szakadék

2.3. A társadalmi folyamatok dinamikája

2.4. Társadalmi különbségek

2.5. A társadalmi különbségek új dimenziói

3. DIGITÁLIS NEMZEDÉKELMÉLETEK

3.1. A generációs elméletek alapjai

3.2. Generációs csoportok

3.3. Digitális generációk

3.4. Az információs társadalom csoportjai

3.5. Digitális állampolgárság

4. A PEDAGÓGUSOK

4.1. A tanításhoz elvárt tulajdonságok

4.2. Pedagógustulajdonságok az információs társadalomban

4.3. A pedagógusok tevékenységei

5. IKT AZ ISKOLÁBAN

5.1. Iskolai honlapok

5.2. Az iskolai adminisztráció segítése

5.3. Tervezési szakasz – Tanórai felkészülés

5.4. Interakciós szakasz – Tanórai felhasználás

5.5. Mérés – értékelés

6. IKT A DEBRECENI ISKOLÁKBAN

6.1. A válaszadók jellemzői

6.2. A számítógépes ismeretek forrása

7. A PEDAGÓGUSOK ATTITŰDJE

7.1. Az IKT iskolai alkalmazhatóságának megítélése

7.2. Általános IKT-használat

8. A PEDAGÓGUSOK IKT-HASZNÁLATA

8.1. Tanórai felkészülés

8.2. Tanórai eszközhasználat

9. AZ IKT-HASZNÁLAT FEJLESZTÉSÉNEK KORLÁTAI

9.1. Vélt és valós hátrányok

9.2. A továbblépés feltételei

10. ÖSSZEGZÉS

IRODALOM

MELLÉKLETEK