Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Rehabilitáció a különféle betegségcsoportok esetében II.

Paraméterek

Szerző Horváth Endre
Cím Rehabilitáció a különféle betegségcsoportok esetében II.
Alcím Jegyzet a gyógyfoglalkoztató szakasszisztensek képzéséhez
Kiadó Állami Egészségügyi Ellátó Központ
Kiadás éve 2002
Terjedelem 32 oldal
Formátum A/4, ragasztókötött
ISBN ÁEEK52
Ár:
1.120 Ft

Tankönyvünkben a problémák megközelítése – tudatosan – erősen ápolás-lélektani jellegű. Nem orvosoknak, hanem olyan személyeknek készült, akik teljes munkaidejüket a betegek között töltik, akik ezalatt „rájuk vannak bízva”. (Gyógyfoglalkoztató füzetek 10.)

Leírás

Húszéves a gyógyfoglalkoztatók képzése Magyarországon. A beindításban oroszlánrésze volt az akkori Rehabilitációs Társaság „Pszichiátriai Szekciójának”, nevezetesen pedig dr. Füredi János professzornak és dr. Benson Katalin gyógypedagógus pszichológusnak. Indíttatása határozta meg tulajdonképpen, hogy a képzés főleg a pszichiátriai rehabilitációra összpontosított. A tananyag és a jegyzet az akkori lehetőségek szerint készült el. Az elmúlt évtizedek gyakorlata azonban felszínre hozta az első próbálkozás gyengéit: pl. hogy az egészségügyi szervezési tananyag felesleges, a felkészítés nem elégséges más orvosi szakmák igényeihez, és hogy a bővebb pszichológiai és pedagógiai ismeretek nélkülözhetetlenek. A változtatásra, a tananyag „leporolására” a rendszerváltást követő oktatási reform adott késztetést.
A mostani tananyag összeállításánál elsősorban azt vettük figyelembe, hogy nem pszichoterapeutákat, nem rehabilitációs szakembereket akarunk képezni, hanem olyan egészségügyi szakdolgozókat, akik az orvosi rehabilitációban a maguk munkaterületén – de túllátva az intézetek hagyományos keretein – a szocioterápiák szakszerű alkalmazásával működnek közre.
Tankönyvünkben a problémák megközelítése egyébként – tudatosan – erősen ápolás-lélektani jellegű. Nem orvosoknak, hanem olyan személyeknek készült, akik teljes munkaidejüket a betegek között töltik, akik ezalatt „rájuk vannak bízva”. Másrészt az oktatás célja nemcsak a „fogyatékosság” gyógyítása, hanem az is, hogy a „fogyatékos” mint személyiség, mint „egész ember” megtalálja helyét és beilleszkedhessen a társadalomba. Márpedig minél korlátoltabb egy állapot, és minél súlyosabb egy fogyatékosság, annál inkább a pszichés problémák és eszközök válnak fontossá, sőt talán meghatározóvá a rehabilitációban (lásd dr. Fejes András: „A gerincsérültek rehabilitációjának pszichológiája” egész mondanivalóját,). Így sikerülhet ott is örömökben gazdag „humán” életet biztosítani, ahol a legtökéletesebb „ergoterápia” is lehetetlenné válik (pl. a vastüdőben élő gyermekbénulásos eseteknél).
A korszerűbb tanulnivaló összeállításánál arra is tekintettel kellett lenni, hogy a zömében pszichiátriai szakterületről jelentkező tanulók mellett a pszichiátriai fogalmak körében járatlan egyéb egészségügyi szakemberek, pedagógusok is részt vesznek a képzésben, akiknek a munkájához a betegségek valamivel részletesebb ismerete is szükséges volna. Főképpen azért, hogy a kezelt betegek állapotának változásait – a konkrét tünetek javulását, a rosszabbodás figyelmeztető jeleit – a „tünettan” alapos ismeretében észlelni tudják. Ez a nehézség főleg a pszichiátriai kórképek esetében kerül előtérbe. A megoldást abban láttuk, hogy – tekintettel az oktatás viszonylagos szűkösségére – ún. „állapotképek” formájában ismertetjük a szükséges klinikai tudnivalókat. Hiszen a gyógyfoglalkoztatóknak többnyire nem kórképeket, hanem meghatározott rendellenes állapotokat (pl. demencia, epilepszia, bénulások és fogyatékosságok meghatározott típusai stb.) kell terápiásan befolyásolniuk, függetlenül attól, hagy azok milyen kórfolyamat eredményei.
A jegyzet terjedelmének behatároltsága miatt a tudnivalókat sok helyütt röviden és sűrítve fogalmaztuk meg, elsősorban arra törekedve, hogy a tanuló a fogalmakat, meghatározásokat és a fő összefüggéseket pontosan sajátíthassa el. Az egyes szakaszok végén irodalmi utalásokat adunk, ami lehetővé teszi, hogy a téma iránt behatóbban érdeklődők mélyebb és részletesebb ismereteket is szerezhessenek.
 
Írta: Horváth Endre
Lektor: Hárdi István

Tartalom

Előszó
A szervi idegrendszeri betegek rehabilitációja
A neurológia elkülönítése más orvosi szakmáktól
Az idegrendszer károsodásának okai
A neurológiai rehabilitáci6 összefüggései más rehabilitációs tevékenységekkel
A neurológiai betegek rehabilitációja o különböző ellátási szinteken
A rehabilitációhoz való jó viszonyulás megalapozása
A rehabilitációhoz szükséges segítés
Rehabilitációs célú egészségügyi ellátás
Fokozatos bevonás a hasznos munkába
Az állapot továbbromlását megelőző, de legalább hátráltató kezelések
Hasonló rehabilitációra szorulók egymást segítő szervezetei
Irodalom
Ellenőrző kérdések
A pszichiátriai állapotképek orvosi rehabilitációja
A depressziós állapot
A mániás felhangoltság
Az „epilepsziával élő ember”
A szkizofréniák: a hasadásos elmezavar
Az alkohol- és drogszenvedély
Irodalom
Az időskor
Irodalom
Az értelmi-szellemi képesség hanyatlása – elbutulás, demencia
Értelmi fogyatékosság – gyengeelméjűség, oligofrénia
A kóros személyiség
Irodalom
A neuroleptizált beteg
Ellenőrző kérdések