Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Tapasztalataim a komplex mentálhigiénés prevenció lehetőségeiről az óvodában

Paraméterek

Sorozat Iskolapszichológia
Szerző Dehelán Éva
Cím Tapasztalataim a komplex mentálhigiénés prevenció lehetőségeiről az óvodában
Kiadó ELTE PPK
Kiadás éve 2003
Terjedelem 78 oldal
Formátum A/5, irkafűzött
ISBN IP28
Ár:
1.200 Ft
1.080 Ft
Kedvezmény: 10%

Ma már egyre több szakmai tapasztalat gyűlik arról, hogy a különféle civilizációs ártalmak okozta tanulási-értelmi, beilleszkedési és magatartási problémák előjelei már az óvodás korban láthatóvá válnak. (Iskolapszichológia 28.)

Leírás

Ma már egyre több szakmai tapasztalat gyűlik arról, hogy a különféle civilizációs ártalmak okozta tanulási-értelmi, beilleszkedési és magatartási problémák előjelei már az óvodás korban láthatóvá válnak. Így a megelőzés lehetőségei és szükségessége újabb lehetőség és kihívás a fejlesztés tudományainak, a pedagógiának és a pszichológiának.
A „PREVENCIÓ” érdekében folyt és folyik számos óvodáskori kutatás, terepmunka. Ezeknek a törekvéseknek – noha az egyéni, differenciált fejlesztés, a nevelői tudatosság prioritásai (főként: a motiváció és az önállóóság fonásai) értelmezésében többféle megközelítést képviselnek, mégis – vannak közös vonásaik. Mindannyian hangsúlyozzák a kapcsolati munka fontosságát az iskolai kudarcok megelőzésében (is!). Az egymásra hangolódást minden fejlesztés fontos (ha nem a legfontosabb!), globális hatóerőként kezeli. S az is közös, hogy: az egymásra hangolódás lényeges következményeként alakul a gyerekben (és az őt fejlesztő felnőttben is!) a bizalom önmagában és a másikban, s egyáltalán: a fejlődés lehetőségében. Ez pedig a sikeres tanulásra (és sikeres tanításra!) való beállítódásnak az alapfeltétele. Ezért a prevenció szempontjából is alapvető mentálhigiénés jelentőségű, hogy az első 6 év az egymásra hangolódás, a „kapcsolatok tanulásának kora” legyen. 

Írta: Dehelán Éva

Sorozatszerkesztő: Porkolábné dr. Balogh Katalin

Tartalom

Kérdések és gondolatok a pedagógiai pszichológiai prevenció óvodai lehetőségeiről (Dehelán Éva)
Gyerekportrék – kapcsolatok és üzenetek (az „Útravalókban”)
1. Az „Útravaló” (mint „szöveges értékelés”) „pygmalioni”rendeltetéséről és öröméről (Dehelán Éva)
2. A gyerekek és a levelek. – Személyesen és differenciáltan az óvodás évekről és iskolakészültségről (Belánné Koczkás Klára, Buczkó Katalin, Fónikáné Csáki Orsolya, Friedmann Sándorné, Illés Istvánné, Kovács Károlyné, Kövesdi Erzsébet, Nagy Andrea, Patay Edit, Sík Zsuzsa, Szajkó Sándorné, Vidéki Béláné óvodapedagógusok).
3. Válaszüzenetek
- „Pótmamáimnak” („Peti”)
- Egy édesanya köszönőlevele (Z. Lilla)
- „Rékának, 18 évesen” (Vidéki Béláné)
4. Egy kis bibliográfia (nemcsak az „útravalóhoz”)
Csoportközelben – Helyzetek az együttműködéseinkből
Részletek az óvodapszichológusi naplómból, 1998-2002 (Dehelán Éva)
Melléklet
„Magatartászavar” és „különösség” – Okok, érzések a gyerekben, a nevelő felnőttben és a „kezelés” vázlata (Dehelán Éva