Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Test és szubjektivitás a rendszerváltás utáni magyar filmben

Paraméterek

Sorozat Zoom – A magyar filmtudomány kulcskérdései
Szerző Győri Zsolt – Kalmár György
Cím Test és szubjektivitás a rendszerváltás utáni magyar filmben
Kiadó Debreceni Egyetemi Kiadó
Kiadás éve 2013
Terjedelem 164 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 978 963 318 353 3
Ár:
2.490 Ft
2.241 Ft
Kedvezmény: 10%

A kötet a kortárs magyar mozi néhány, a kritikusok és a filmbarátok körében egyaránt nagy népszerűségnek örvendő alkotását (A nyomozó, Apacsok, A torinói ló, Hukkle, Katalin Varga, Kontroll, Pál Adrienn, Taxidermia, Csak a szél) vizsgálja a kritikai kultúrakutatás fogalmainak és szempontjainak segítségével.

Leírás

A kötet a kortárs magyar mozi néhány, a kritikusok és a filmbarátok körében egyaránt nagy népszerűségnek örvendő alkotását (A nyomozó, Apacsok, A torinói ló, Hukkle, Katalin Varga, Kontroll, Pál Adrienn, Taxidermia, Csak a szél) vizsgálja a kritikai kultúrakutatás fogalmainak és szempontjainak segítségével. Noha idehaza és külföldön is számos összefüggésben vizsgálták már ezeket az alkotásokat, mégis úgy gondoljuk, hogy a szerzőink által megfogalmazott kérdések és gondolatmenetek új megvilágításba helyezik a tárgyalt filmeket, tovább gazdagítva ezzel a jelen társadalmi jelenségeire irányuló értelmezési törekvéseket, s ezáltal elősegítik a magyar mozi más alkotásainak, rendezőinek és filmtörténeti korszakainak kultúrakritikai stúdiumokon alapuló kutatását.
 
Zoom – A magyar filmtudomány kulcskérdései 2.
Szerkesztette: Győri Zsolt – Kalmár György
Lektor: Szíjártó Imre

Tartalom

Győri Zsolt, Kalmár György: Bevezetés
Virginás Andrea: Katalin Varga és Lisbeth Salander: a trauma közvetlen és hipermediális nyomai
Az oppozíció
A bűnügyi háttér: immediációs és hipermediációs nyomok
Az előtérben: traumák, feldolgozás
Időleges összegzés
Szakirodalom
Köszönetnyilvánítás
Képek
Kalmár György: Magyar szenzórium, magyar mozi: Pálfi György testpolitikája
A helyi szenzórium
Lokális érzékiség és alternatív történelmi elbeszélések
Az érzékek az ész ellen: a felszín hermeneutikája
Szakirodalom
Képek
Mezei Sarolta: Szerve(zete)k és testkép(zet)ek Antal Nimród Kontroll című filmjében
„Életveszély! Belépni tilos!”
„Életveszély!” – helyett: „Halálveszély!”
Az alagút vége
Bibliográfia
Képek
Glant Tibor: Képi reprezentáció, identitás és emlékezet Török Ferenc Apacsok című filmjében
Bevezető gondolatok
Reprezentációs technikák
Identitáspolitikák
Emlékezetpolitikák
Miért jó film az Apacsok?
Felhasznált irodalom
Ureczky Eszter: A feledés h(om)álya: Elhagyott terek és testek Kocsis Ágnes Pál Adrienn című filmjében
Intézményes terek
Fájdalomtestek
Ami kint, az van bent
Bibliográfia
Képek
Bényei Tamás: „Nem akarom, hogy legyen valami”: Ábrázolás, test és nyomozás Gigor Attila A nyomozó című filmjében
I.
II.
Szakirodalom
Képek
Sághy Miklós: Magyar testképek a XX. századból
Pálfi György: Taxidermia
I. rész
II. rész
III. rész
Szakirodalom
Pólik József: A végpont igézete
Tarr Béla: A torinói ló
A „leépülés” – egymásra épülő – történetei
Első végjáték: a közösség
Második végjáték az individuum
A torinói ló helye Tarr Béla életművében
Helyzetképek és testhelyzetek: kerekasztal-beszélgetés
Nézők és nézőpontok: kerekasztal-beszélgetés a Csak a szél című filmről