Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

A dialógus művészete és a társalgás temploma

Paraméterek

Szerző Tekulics Judit
Cím A dialógus művészete és a társalgás temploma
Alcím Dialóguselméletek a XVI. századi olasz irodalomban és a civilizált társalgás Stefano Guazzo műveiben
Kiadó JATEPress
Kiadás éve 2009
Terjedelem 168 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 3159780001855
Eredeti ár:
2.835 Ft
2.693 Ft
Online kedvezmény: 5%

A legjelentősebb XVI. századi olasz elméletírók a dialógus műfajának elfogadtatásán, formai és tartalmi szabályozásán dolgoztak. Bár a teoretikusok igyekeztek pontos kritériumokat megfogalmazni, a műfaj kérdését mégsem sikerült, legalábbis a modern szakirodalom számára, minden kétséget kizáróan és véglegesen eldönteniük...

Leírás

A legjelentősebb XVI. századi olasz elméletírók a dialógus műfajának elfogadtatásán, formai és tartalmi szabályozásán dolgoztak. Bár a teoretikusok igyekeztek pontos kritériumokat megfogalmazni, a műfaj kérdését mégsem sikerült, legalábbis a modern szakirodalom számára, minden kétséget kizáróan és véglegesen eldönteniük. Elméleteik azonban organikusak, egységesek, vizsgálatuk elengedhetetlen ahhoz, hogy az egyes dialógusok gyakorlati mondanivalóját is megértsük. A szerző bemutatja a dialektika és a retorika legfontosabb kategóriáinak alkalmazását, illetve azok értelmezését a dialógusokra vonatkozóan. Az elméletírók elemzik a platóni, a cicerói és a lukianoszi dialógusmodell elemeit is, saját elgondolásaik szerint ajánlják azokat a szerzők figyelmébe, ezek különbségeire és hasonlóságaira világít rá az értekezés elméletekről szóló egysége. A gyakorlatot Guazzo művei alapján vizsgálja meg, akiről elmondható, hogy nem dolgozott ki egységes dialógus-elméletet, csupán „gyakorló” udvari emberként élt, nem volt sem a poétika, sem a retorika tanára, de még a filozófia „hivatásos” művelője sem, dialógusai mégis tökéletesen ábrázolják a műfaj szabályait. Műveit az elméletírásoknál korábban, tehát nem azok útmutatásai alapján hozta létre, ám a reneszánsz teóriákban kidolgozott kategóriák vizsgálata bizonyult a legcélravezetőbbnek gondolatainak megértéséhez. Ebből a szempontból műveinek elemzése új mozaikdarabkákat ad a szakirodalomban róla kialakult képhez.

 

JATEPress, 2009.

Írta: Tekulics Judit

Lektor: Vígh Éva

Tartalom

I. A dialógus, mint „eszköz és a cél, amelyben feltárul maga az ember”. Elméleti alapvetések és a kritikai módszer

II. Próteusz útján. A dialogikus gondolkodás kialakulása a XV. században

III. A dialógus a Poétika-kommentárokban

III.1. Francesco Robortello: A szókratikus beszédekről

III.2. Ludovico Castelvetro: „Arról, amit [Arisztotelész] megírt, vagy megírhatott volna”

III.3. Alessandro Piccolomini: a dialógus „rím nélküli költészet”

III.4. Antonio Minturno és Girolamo Fracastoro: a „költői prózáról”

IV. „Vita a dialógusról”

IV.1. A dialógus poétikája: Carlo Sigonio, Sperone Speroni és Torquato Tasso

IV.2. A dialógus görög modelljei a reneszánsz elméletekben

IV.3. A dialógus retorikája. Cicero hatása

V. Stefano Guazzo: „A beszéd tökéletessége nem egy emberben valósul meg, hanem a civilizált társalgásban”

V.1 Az auktorok tisztelete és a Civil conversazione újdonsága

V.2. Az „erényes vita” és szereplői

V.3. A „nyelv” vétkei és erényei a társalgás során

V.4. A Kellemes dialógusok

VI. Konklúziók

VII. Bibliográfia

VII.1. Primér irodalom

VII.2. Kritikai irodalom