Életmód és szabadidő ismeretek
Paraméterek
Szerző | Tarkó Klára |
Cím | Életmód és szabadidő ismeretek |
Alcím | Tankönyv |
Kiadó | Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó |
Kiadás éve | 2024 |
Terjedelem | 158 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 963 648 038 7 |
Ez a felsőoktatási tankönyv az életmód és azon belül is az aktív szabadidőeltöltés alapismereteibe kívánja az olvasót bevezetni, elsődlegesen segítséget nyújtva az életmód és az egészségfejlesztés területén szakképzettséget szerző hallgatóknak az ezirányú kurzusukra történő felkészülésben, de ugyanolyan jól használható minden olyan alap-, mester- vagy szakirányú továbbképzés segédanyagaként is, ahol a jelen ismeretek fontossággal bírnak. |
|
|
Leírás
Ez a felsőoktatási tankönyv az életmód és azon belül is az aktív szabadidőeltöltés alapismereteibe kívánja az olvasót bevezetni, elsődlegesen segítséget nyújtva az életmód és az egészségfejlesztés területén szakképzettséget szerző hallgatóknak az ezirányú kurzusukra történő felkészülésben, de ugyanolyan jól használható minden olyan alap-, mester- vagy szakirányú továbbképzés segédanyagaként is, ahol a jelen ismeretek fontossággal bírnak.
Az életmódról gyakran Douglas Adams (2023) Galaxis útikalauz stopposoknak című regényfolyama jut eszembe. Nem csak azért, mert a címben szereplő és a világegyetem összes információját tartalmazó elektronikus útikalauz címlapján az szerepel, hogy ne ess pánikba, hanem azért is, mert közli a választ a végső kérdésre, „az életre, a világmindenségre, meg mindenre”. A végső válasz a 42, melyet egy Bölcs Elme nevű szuperszámítógép hét és fél millió év alatt ötölt ki. Az életmódról asszociált válaszom azonban a 43, és ha ez ugyanolyan értelmetlen ebben a pillanatban, mint a 42, akkor Bölcs Elme szavait idézve csak annyit mondok: ’Mihelyst tudjátok mi a kérdés, érteni fogjátok a választ is’. Évmilliók helyett a jelen kötet tanulmányozására fordított hallgatói idő áll rendelkezésemre ahhoz, hogy közelebb hozzam Önökhöz a kérdést.
Néhány bevezető gondolat után példákon keresztül szemléltetem életmódunk szerepét az egészségünk alakulásában, definiálom az életmódot, rávilágítok arra, hogy miért tekinthető kultúrának, erőforrásnak és tőkének, megfogalmazom a hagyomány és a modernitás szerepét, bemutatom a létező életmód modellek alapját, felvázolom az életmód kutatására szolgáló módszereket, tárgyalom a szabadidő definícióit és az aktív szabadidőeltöltés megközelítéseit, és mondanivalómat magyarországi adatsorok elemzésével támasztom alá.
A tankönyv minden fejezete végén egy-egy gondolattérkép segítségével foglalom össze az olvasottakat, majd Önellenőrző kérdéseket adok meg, amelyek QR kóddal elérhetők és a Redmenta program ki is értékeli a válaszokat.
Szóval mi is lehetne az a végső kérdés, amire a 43-as szám adja meg a választ? Talán az, hogy Mi az egészséges, hosszú és boldog élet titka? Az, hogy törődjünk magunkkal, a lehetőségeinkhez mérten bölcsen válasszunk életmódot, és ha szükséges, ebben kérjünk tanácsot, segítséget. Léteznek olyan magasan képzett szakemberek, akik a tankönyvben ismertetett elméletekre és elvekre alapozottan kaptak felkészítést arra, hogy minél hatékonyabban segítsenek bennünket a megfelelő életmódválasztásban. Ilyen szakembereket képez az Alkalmazott Egészségtudományi és Környezeti Nevelés Intézet, ők a rekreáció és életmód szakemberek, az egészségfejlesztő mentálhigiénikusok, a mentálhigiénés közösség és kapcsolatépítők és a stíluskommunikátorok, akiknek a jelen tankönyvet ajánlom.
A szerző
Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó, 2024.
Írta: Dr. habil. Tarkó Klára
Lektor: Prof. emer. Benkő Zsuzsanna
Tartalom
Előszó
Irodalomjegyzék
Tanulási eredmények
1. Az életmód definíciói
1.1. Életmódunk néhány egészségmutató tükrében
1.2. Az életmód meghatározása
1.3. Az életstílus meghatározása
Összefoglalás
Önellenőrző kérdések
Irodalomjegyzék
2. Életmódelemek
2.1. Kultúra, értékek, normák
2.1.1. Vásárlási kultúra
2.1.2. Beszédkultúra
2.1.3. Viselkedéskultúra
2.1.4. Mozgáskultúra
2.1.5. Öltözködéskultúra
2.1.6. Higiénés kultúra
2.1.7. Lakáskultúra
Összefoglalás
Önellenőrző kérdések
Irodalomjegyzék
3. A hagyomány és modernitás szerepe az életmódban
3.1. Hagyomány
3.2. Modernitás
3.3. Hagyomány és modernitás fókuszú életmódkutatás
Összefoglalás
Önellenőrző kérdések
Irodalomjegyzék
4. Max Weber életmód modellje
Összefoglalás
Önellenőrző kérdések
Irodalomjegyzék
5. Életmódkutatási módszerek
5.1. Időmérleg vizsgálat
5.2. Háztartás-statisztika
5.3. Háztartáspanel
5.4. Megfigyelés
5.5. Élettörténet
5.6. TGI tipológia
Összefoglalás
Önellenőrző kérdések
Irodalomjegyzék
6. A szabadidőkultúra alapjai
6.1. A szabadidő fogalma
6.2. A rekreáció fogalma
Összefoglalás
Önellenőrző kérdések
Irodalomjegyzék
7. Serious (komoly) leisure, casual (laza) leisure, project-based (projektalapú) leisure
7.1. Komoly szabadidőeltöltés
7.1.1. Amatőrök
7.1.2. Hobbisták
7.1.3. Önkéntesség
7.2. Laza szabadidőeltöltés
7.2.1. Játék
7.2.2. Relaxáció
7.2.3. Passzív szórakozás
7.2.4. Aktív szórakozás
7.2.5. Társasági beszélgetés, társalgás
7.2.6. Érzékszervi stimuláció
7.2.7. A laza szabadidőeltöltés jelentősége
7.3. Projekt-alapú szabadidőeltöltés
7.3.1. Egyszeri projektek
7.3.2. Alkalmi projektek
Összefoglalás
Önellenőrző kérdések
Irodalomjegyzék
8. A szabadidő, mint tőke és erőforrás
8.1. Az aktív szabadidő-eltöltés, mint tőke
8.2. Az aktív szabadidőeltöltés, mint erőforrás
8.3. Időgazdálkodás
Összefoglalás
Önellenőrző kérdések
Irodalomjegyzék
9. Szabadidő a Magyarországi adatok függvényében
Összefoglalás
Önellenőrző kérdések
Irodalomjegyzék
10. Az aktív szabadidőeltöltésben mutatkozó nemi egyenlőtlenségek – túlhajszolt nők
10.1. Bevezetés
10.2. Egyenlőtlen esélyek
10.2.1. Családtörténeti szemelvények
10.2.2. Nemi szerepszocializáció
10.2.3. Iskolai végzettség
10.2.4. Munkaerőpiac
10.3. Időmérleg
10.3.1. Szabadidőmérleg
10.3.2. Időmérleg a szabadidős tevékenység-struktúra mentén
10.4. Konklúzió
Összefoglalás
Önellenőrző kérdések
Irodalomjegyzék
Ábrák jegyzéke
Táblázatok jegyzéke
Köszönetnyilvánítás
A szerzőről