Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Jól olvasni jó!

Paraméterek

Szerző Fazekasné Fenyvesi Margit
Cím Jól olvasni jó!
Alcím Olvasás- és írástanítás komplex fonomimikával
Kiadó Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó
Kiadás éve 2024
Terjedelem 168 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 978 963 648 010 3
Eredeti ár:
3.900 Ft

A fonomimika egy speciális olvasás- és írástanítási módszer, amely egyszerűségének köszönheti hatékonyságát. A természetes megoldási mód a mozgásra való alapozás, valamint a hang/betű asszociáció. Célcsoportjába tartozik minden olyan gyermek, aki az olvasás-írás tanulását könnyedén, játékosan, élvezettel kívánja megtanulni, akár különleges bánásmódot igényel, akár nem. 

Leírás

A szerző komplex elvű fonomimikát bemutató könyve (Olvasástanítás fonomimikával) 2019-ben jelent meg, a módszer ekkor kezdte máig is tartó pályafutását. Már követhetetlen, hány iskolában, milyen pedagógiai területeken tanítanak fonomimikával vagy annak egyes elemeivel. Minek köszönhető ez a remélt, mégis meglepő siker? Az integráció bevezetésével a többségi intézményekben oktató-nevelő pedagógusok eszköztelenül álltak az új feladat előtt. Megtapasztalták, hogy a hagyományos módszerek csak a tipikusan fejlődő gyermekeknél hatásosak – ha hatásosak –, a különleges bánásmódú gyermekeknek időnként különleges módszerekre van szükségük. A fonomimika egy speciális olvasás- és írástanítási módszer, amely egyszerűségének köszönheti hatékonyságát. A természetes megoldási mód a mozgásra való alapozás, valamint a hang/betű asszociáció. Célcsoportjába tartozik minden olyan gyermek, aki az olvasás-írás tanulását könnyedén, játékosan, élvezettel kívánja megtanulni, akár különleges bánásmódot igényel, akár nem. A mozgás adta élmény gyors hang/betű felismerést biztosít, segít a hasonló hangzású hangok, illetve hasonló alakú betűk differenciálásában, érzékletessé teszi az összeolvasás folyamatát. Olvasástanítási módszertől vagy tankönyvcsaládtól függetlenül minden iskolatípusban alkalmazható.

2021-ben egy kísérleti-kontrollcsoportos vizsgálattal bizonyítottuk a módszer hatékonyságát. A kapott eredmények számszerűen is igazolták mindazt – még annál többet is –, amit a felhasználók szövegesen visszajeleztek. A komplex elvű fonomimika alkalmazása speciális felkészülést nem igényel. Az olvasni-írni tanító pedagógus, gyógypedagógus a könyv áttanulmányozása után kézikönyvként, segédanyagként használni tudja. A betű- és hangtanítás sorrendjét az alkalmazott módszer dönti el, így a fonomimika jól bele tud simulni bármelyik olvasás-, illetve írástanítási koncepcióba.

 

Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó, 2024.

Írta: Fazekasné Fenyvesi Margit

Lektor: dr. Hosszu Tímea

Nyelvi lektor: dr. Pető Bálint

Tartalom

Előszó

A könyv tartalmi felépítése

Az olvasástanítás módszerei: történeti áttekintés

Az olvasástanítás módszerei: a jelen

Az olvasás készsége és az olvasás képessége

Az olvasástanulás feltételei

Az olvasástanítás előkészítése

Az egyes olvasástanítási módszerek olvasástanítást előkészítő törekvései

A kéz és karmozgás (gesztusok) hatása az idegrendszerre

A gesztusnyelv hatékonyságának bizonyítása

A komplex elvű fonomimika

A komplex elvű fonomimika alapjai

A hang- és betűtanítás menete a komplex elvű fonomimikával

Hang- és betűtanítás komplex elvű fonomimikával

Az összeolvasás tanítása a komplex elvű fonomimika alapján

Egy összehasonlító kísérlet eredményei

Az összehasonlító mérések eredménye

Kitekintés: a fonomimika használata más területeken

Digitális segédanyagok

Összegezés

Befejezésül

Szakirodalom