Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Pszichológia mindenkinek 2.

Paraméterek

Sorozat Pszichológia mindenkinek
Szerző Zimbardo, Philip – Johnson, Robert – McCann, Vivian
Cím Pszichológia mindenkinek 2.
Alcím Tanulás – Emlékezés – Intelligencia – Tudatosság
Kiadó Libri Kiadó
Kiadás éve 2017
Terjedelem 262 oldal
Formátum B/5, keménytáblás
ISBN 978 963 433 162 9
Ár:
4.499 Ft
4.049 Ft
Kedvezmény: 10%

A Stanford Egyetem professzora, a „börtönkísérlete” révén világhírt szerzett Philip Zimbardo és munkatársai tudományosan, ugyanakkor nagyon szórakoztatóan ismertetnek meg mindazzal, amit a pszichológiáról tudni kell. A szerzők felhasználják a legfrissebb kutatási eredményeket, és esettanulmányokkal, a kritikus gondolkodást fejlesztő feladatokkal segítik, hogy az elsajátított tudást a mindennapi életben is alkalmazhassuk. A Pszichológia mindenkinek nem véletlenül szerepel a világ főiskoláin, egyetemein a kötelező olvasmányok listáján.

Leírás

Hogyan tanulunk meg beszélni? A gyerekek tényleg felpörögnek, ha sok cukrot esznek? Mitől lesz boldog a házasságunk? Hogyan csapnak be minket az érzékszerveink?
A Stanford Egyetem professzora, a „börtönkísérlete” révén világhírt szerzett Philip Zimbardo és munkatársai tudományosan, ugyanakkor nagyon szórakoztatóan ismertetnek meg mindazzal, amit a pszichológiáról tudni kell. A szerzők felhasználják a legfrissebb kutatási eredményeket, és esettanulmányokkal, a kritikus gondolkodást fejlesztő feladatokkal segítik, hogy az elsajátított tudást a mindennapi életben is alkalmazhassuk. A Pszichológia mindenkinek nem véletlenül szerepel a világ főiskoláin, egyetemein a kötelező olvasmányok listáján.
Zimbardóék munkája magyarul négy kötetben jelenik meg. Az első kötet a tudomány alapjaival ismertet meg – vagyis agyunk működésével, az örökletesség kérdésével, az észleléssel, illetve az ember pszichés fejlődésével. A második kötet főbb témái: tanulás, emlékezés, intelligencia, tudatosság.
 
Fordította: Dövényi Ibolya

Tartalom

5. A tanulás formái
Probléma: Feltéve, hogy Sabra félelme a repüléstől tanult reakció, vajon a megszüntetése is lehetséges tanulás által? Ha igen, mi módon?
5.1. Milyen típusú tanulásra nyújt magyarázatot a klasszikus kondicionálás?
A klasszikus kondicionálás
A klasszikus kondicionálás alkalmazása
Pszichoügyek – Kemoterápia és ízérzékelés
5.2. Hogyan tanulunk új viselkedéseket az operáns kondicionálás során?
Skinner és a radikális behaviorizmus
A megerősítés ereje
Mi a gond a büntetéssel?
Az operáns viselkedés módosítása
Az operáns és a klasszikus kondicionálás összehasonlítása
Pszichoügyek – Pszichológiai ismeretek szerzése pszichológiai módszerekkel
5.3. Miként magyarázza a kognitív pszichológia a tanulást?
Belátásos tanulás: Köhler és a csimpánzok
A kognitív térképek: mi van a patkányok fejében?
A megfigyeléses tanulás: Bandura támadása a behaviorizmus ellen
Hogyan tanul az agy?
A „magasabb szintű” kognitív tanulás
Pszichoügyek – Hogyan lehet megszüntetni a repüléstől való félelmet?
Kritikus gondolkodás élesben: Eltérő lehet az egyes emberek „tanulási stílusa”?
Foglaljuk össze!
6. Az emlékezet
Probléma: Az emlékezetről szerzett ismereteink hogyan segíthetnek minket a felbukkanó emlékek hitelességének megállapításában?
6.1. Mi az emlékezet?
Mihez hasonlítható az emlékezetünk?
Az emlékezet három alapvető feladata
Pszichoügyek – Tényleg akkora áldás a „fotografikus” memória?
6.2. Hogyan hozzuk létre az emlékeket?
Az első szakasz: a szenzoros memória
A második szakasz: a munkamemória
A harmadik szakasz: a hosszú távú emlékezet
Pszichoügyek – A „villanófényemlékek”: hol voltál, amikor...?
6.3. Hogyan hívjuk elő az emlékeinket?
Az implicit és az explicit emlékek
A hívóingerek szerepe
Az előhívást befolyásoló egyéb tényezők
Pszichoügyek – Itt van a nyelvem hegyén…
6.4. Miért hagy minket időnként cserben az emlékezetünk?
Elhalványulás: elillanó emlékek
Szórakozottság: a figyelem lanyhulásának hatása
Rövidzárlat: hozzáférés megtagadva
Téves attribúció: rossz kontextusba kerülő emlékek
Szuggesztibilitás: a külső ingerek torzító és emlékteremtő hatása
Elfogultság: a hiedelmek, a hozzáállás és a vélemények emléktorzító hatása
Perzisztencia: el nem múló emlékek
Milyen előnyökkel jár az emlékezet „hét bűne”?
Az emlékezet javítása
Pszichoügyek – Pszichológiai ismeretek szerzése pszichológiai eszközökkel
Kritikus gondolkodás élesben: Az eltemetett emlékek problémája
Foglaljuk össze!
7. Gondolkodás és intelligencia
Probléma: Mi teszi a „zsenit”, és milyen mértékben különböznek a zseninek tartott emberek a többiektől?
7.1. Melyek a gondolkodás alkotórészei?
Fogalmak
Képek és kognitív térképek
Hogyan gondolkodik az agy?
Intuíció
Pszichoügyek – Mire számíthatunk? A sémák és a forgatókönyvek szerepe
7.2. Mely képességek jellemzik a jó gondolkodókat?
Problémamegoldás
Ítéletalkotás és döntéshozás
Hogyan születnek a kreatív géniuszok?
Pszichoügyek – Pszichológiai ismeretek szerzése pszichológiai módszerekkel
7.3. Hogyan mérjük az intelligenciát?
Binet és Simon kidolgozzák az iskolai alkalmasságot vizsgáló tesztet
Az amerikai pszichológusok is átveszik Binet és Simon elképzeléseit
Okos gyerekből buta felnőtt?
Az IQ megállapítása az eloszlási görbe alapján
A napjainkban használt intelligencia- tesztek
Pszichoügyek – Mit lehet tenni, ha kilóg egy gyerek a sorból?
7.4. Az intelligencia egy vagy több képesség?
Az intelligencia pszichometrikus elméletei
Az intelligencia kognitív elméletei
A kultúránként változó intelligencia
Állati intelligencia
Pszichoügyek – A pontszámok esete az önbeteljesítő jóslatokkal
7.5. Hogyan magyarázzák a pszichológusok az egyes csoportok intelligenciahányadosa közötti különbségeket?
Politika és pszichológia – a bevándorlók intelligenciája
Milyen bizonyítékok szólnak a mellett, hogy a gének hatnak az intelligenciára?
Milyen bizonyítékok szólnak a mellett, hogy az intelligenciára hat a környezet?
Az örökölhetőség és a csoportok közötti különbségek
Pszichoügyek – Fenyegető sztereotípiák
Kritikus gondolkodás élesben: A nemi különbségek kérdése
Foglaljuk össze!
8. Tudatállapotok
Probléma: Hogyan képesek a pszichológusok objektív módszerekkel tanulmányozni az álmodást és a többi szubjektív mentális állapotot?
8.1. Miként viszonyul a tudatosság a többi mentális folyamathoz?
Hogyan lehet vizsgálni a tudatosságot?
A tudatos és a tudattalan elme modelljei
Mi a tudatosság feladata?
A kóma és a kómaszerű állapotok
Pszichoügyek – Pszichológiai ismeretek szerzése pszichológiai eszközökkel
8.2. Milyen ciklikusság jellemzi a hétköznapi tudatosságunkat?
Nappali álmodozás
Az alvás: életünk titokzatos harmada
Álmok: az éjszaka szirénjei
Pszichoügyek – Alvászavarok
8.3. Milyen egyéb tudatállapotok léteznek?
Hipnózis
Meditáció
A pszichoaktív drogok hatásai a tudat állapotra
Pszichoügyek – A függőség típusai
Kritikus gondolkodás élesben: Az újragondolt tudattalan
Foglaljuk össze!
Tárgymutató
Irodalomjegyzék
Képek jegyzéke