Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Tanulásmódszertan tanítóknak

Tanulásmódszertan tanítóknak Katt rá a felnagyításhoz
Szerző Szautner Jánosné Szigeti Gizella
Cím Tanulásmódszertan tanítóknak
Kiadó Marketing Műhely
Kiadás éve 2017
Terjedelem 204 oldal
Formátum A/4, ragasztókötött
ISBN 978 963 12 9862 8
Ár:
4.200 Ft
3.990 Ft
Kedvezmény: 5%

Ez az Oroszlány Péter munkásságára épülő komplex tanulásmódszertani kiadvány az alsó tagozatra, a kisiskolásoknak készült, a tanítóknak szól. Meghatározza a tanulásmódszertan fogalmát, ismerteti, hogy milyen feltételei vannak a tanulásnak, bemutat hatékony tanítási módszereket, az egyéni bánásmód érvényesítését, tanulást segítő technikákat, jó tanulási szokásokat. Foglalkozik személyiségfejlesztéssel és képességfejlesztéssel (kognitív képességek és szövegértő olvasás).

Leírás

Miről szól ez a könyv? A tanításról és a tanulásról, 200 oldalon. Meghatározza a tanulásmódszertan fogalmát, ismerteti, hogy milyen feltételei vannak a tanulásnak, bemutat hatékony tanítási módszereket, az egyéni bánásmód érvényesítését, tanulást segítő technikákat, jó tanulási szokásokat. Foglalkozik személyiségfejlesztéssel és képességfejlesztéssel (kognitív képességek és szövegértő olvasás). A szemléletességet táblázatok, ábrák, képek segítik. Tartalmaz a tanórákon alkalmazható gyakorlatokat, feladatokat. A cím fedi a tartalmat, itt minden példa a tanítóknak, a tanítókról szól a kisiskolások életkori sajátosságaihoz, tananyagához igazítva közérthetően megfogalmazva. Az egyes szakterületekhez kapcsolódva neves szakemberek téziseit, véleményét idézem, amelyekre érdemes odafigyelni, amelyek meghatározták a munkámat. Negyven év tapasztalatát gyűjtöttem össze, írtam le, melyeket a gyakorlat szült, és számomra hasznosnak bizonyultak. Szerepelnek benne aktuális témák, új pedagógiai irányzatok kínálta lehetőségek és módszerek, és részletes ajánlott irodalom, a könyveken túl internetes forrásokat is ajánlok. Nem találkoztam még ehhez hasonló komplex tanulásmódszertani kiadvánnyal, amely az alsó tagozatra, a kisiskolásoknak készült volna, és a tanítóknak szólna.
 
Írta: Szautner Jánosné Szigeti Gizella
Lektor: Fábiánné dr. Kocsis Lenke főiskolai tanár, közoktatási szakértő
Véleményezte: Rátkainé Hegedűs Ilona tanító, fejlesztő pedagógus

Tartalom

Egy megvalósult gondolat
A tanulás módszertanáról
Mi a tanulás?
Az iskola feladata
Mi a tanulásmódszertan?
Mi a tanító feladata?
A tanító, az iskola
Az iskola légköre
A pedagógus személyisége
A tanár tanítási stílusa
Legyen jó hely az iskola!
Új irányzatok a pedagógiában
Kooperatív tanulás
Az élménypedagógiáról
Komplex Instrukciós Program (KIP)
Alternatív pedagógia:
Szakmai fórumok
A tanuláshoz szükséges feltételek
A megfelelő belső körülmények
A lelki ráhangolódás
A tanuláshoz szükséges külső körülmények
A tanulás fizikai és tárgyi feltételei
A tanulást segítő eljárások
Jó tanulási szokások
Hatékony tanulási módszerek tanítása
Az algoritmus (séma)
Az analógia (hasonlóság)
A transzfer törvénye
Az egyéni bánásmód elve
Egyenetlenül fejlődő képességek
A differenciálásról
Egyedi esetek
A mutista kislány
Első próbálkozások
Az olvasó fiú
Korrekciós osztályban
Különleges esetek
Az esőemberke
Utolértem Jocit!
Fejlesztő pedagógia
Tanulást segítő technikák
Lazítás és tónusfokozás
Lazítás (relaxáció)
Tónusfokozó mozgásgyakorlatok
Keresztbelendítések
Egyszerű jóga gyakorlatok
Nagymozgást fejlesztő gyakorlatok
Ritmus- és koordinációs gyakorlatok
Személyiségfejlesztés
A kisiskolásról általában
A személyiségről
A személyiség fejlesztése
Önismeret, önelfogadás, önnevelés:
Képességfejlesztés
Mi a képesség?
A kisiskoláskori fejlesztésről
A képességfejlesztés területei
Képességfejlesztő segédletek
Mintaoldalak a NEBULÓK-ból
Gyakorlatok a fejlesztő programokból
Mozgások
A mozgásokról
A mozgásfejlesztés területei
Nagymozgások
Finommozgások
Grafomotorika (írómozgás)
Kezesség, ceruzafogás
Az alapozó terápia
A térbeli tájékozódás
A térbeli tájékozódásról
A bal és jobboldal fogalmának a kialakítása
Oldaliság (lateralitás) és dominancia
Tájékozódás a térben, megadott irányok szerint
Téri tájékozódás a síkban
Téri irány, téri helyzet
A figyelem
A figyelemről
A koncentráció
A figyelem, a koncentráció fejlesztése
Koncentrációs gyakorlatok
Egy adott dolog, tárgy megfigyelése
Két vagy több dolog megfigyelése
Több tárggyal végzett megfigyelések
Az emlékezet
Az emlékezetről
Emlékezetet fejlesztő gyakorlatok
Vizuális emlékezethez
A memoriterek tanulása
Szöveggyűjtemény
Versek
Prózai idézetek szövegtanuláshoz
A gondolkozás
A gondolkozásról
A gondolkodás és a tanulás fejlődése
A gondolkozás fejlesztése
Gyakorlatok kisebbeknek
A nagyobbak gyakorlatai
Gyakorlatgyűjtemény
Rejtvények kisebbeknek
Rejtvények kicsinek-nagyoknak
Rejtvények nagyobbaknak
A beszéd
A NYIK-ről
A helyesejtés (beszédtechnika) gyakorlatrendszere
Beszédfejlesztés
Beszédkészséget fejlesztő nyelvi játékok
Az olvasás
Az olvasásról
Az olvasás tanítása
Tanítói tapasztalataim
Az olvasástanítás szakaszai a kerettantervben
Az olvasástanítás folyamata
A hangoztató – elemző – összetevő módszer jellemzői
A helyes olvasástechnika kialakítása
Követelmények
Az olvasási technikát fejlesztő hangos-olvasási módok
A szövegértésről
Szépirodalmi szöveget feldolgozó olvasásóra lehetséges – műtől függő – vázlata
Kiegészítések
Az első szöveg feldolgozása, első osztályban
A szövegfeldolgozás pedagógiai és pszichológiai feltételrendszere
A szövegértést fejlesztő gyakorlatok
Az olvasóvá nevetésről
A PISA után
Összegzés
Oroszlány Péter
Idegen szavak szótára
Ajánlott irodalom
Felhasznált irodalom