Kvalitatív tartalomelemzés
Paraméterek
Szerző | Sántha Kálmán |
Cím | Kvalitatív tartalomelemzés |
Kiadó | Eötvös József Könyvkiadó |
Kiadás éve | 2022 |
Terjedelem | 136 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 963 9955 95 0 |
A kvalitatív adatok összetettsége és az elemzésre használható módszertanok sokasága bizonytalanságot generálhat a kutatóban, hiszen a különféle elemzési módok gyakran vállalt rugalmassága a szubjektivitás kérdését is felveti a vizsgálatok során. Ilyen terület a kvalitatív tartalomelemzés, ahol az adatokat nem izoláltan szemléljük, hanem komplex környezetükben, többdimenziós elemzési térben törekszünk az összefüggések feltárására. |
|
|
Leírás
Emberi sajátosság, hogy a világ megértésére törekszünk. Egy kutató számára a világot mindig az a témakör jelenti, amelyben évtizedek óta próbál lépésről lépésre haladni és ahol az adott világ dinamikájának, egyedi jellemzőinek feltárására és megértésére törekszik. A kvalitatív adatok összetettsége és az elemzésre használható módszertanok sokasága bizonytalanságot generálhat a kutatóban, hiszen a különféle elemzési módok gyakran vállalt rugalmassága a szubjektivitás kérdését is felveti a vizsgálatok során. Ilyen terület a kvalitatív tartalomelemzés, ahol az adatokat nem izoláltan szemléljük, hanem komplex környezetükben, többdimenziós elemzési térben törekszünk az összefüggések feltárására. Az elemzés során a lineáris gondolkodás helyett a rendszerszemlélet válik dominánssá akkor is, ha a neveléstudomány rendszerinformációi gyakran szubjektív, egyszeri és szituációfüggő elemekből állnak. A körülmények ismeretében olyan módszertanokhoz fordulunk, amelyek képesek a szubjektív információk keretek között tartására. Az elvont fogalmak helyett gyakran a kézzelfogható tapasztalatok kerülnek a vizsgálatok fókuszába, ahol az összetett szituációk a változók komplexitásában is megmutatkoznak. A kötet a szerző azon korábbi munkái folytatásának tekinthető, amelyek a kvalitatív módszertan szisztematizálását tűzték ki célul. E specifikus előzményművekhez képest a kötet a számítógéppel támogatott kvalitatív adatelemzés hangsúlyozása mellett fókuszba helyezi a tartalmilag strukturáló kvalitatív tartalomelemzést, valamint a szövegtípusképző kvalitatív tartalomelemzést, utóbbi esetben kiemeli a monotetikus és a politetikus elemzési terek létrehozását. A bemutatásra kerülő eljárások elsősorban a szövegelemzésre fókuszálva jelennek meg, viszont a szövegkorpuszok mellett az audio- és videofelvételek, képek, műalkotások, egyéb vizuális adatok feldolgozása során is relevánsak lehetnek. A kötet a kvalitatív kutatásmódszertan iránt érdeklődők számára releváns információkkal szolgál, tartalmi egységeit tekintve a kvalitatív kutatásmódszertanról alapvető ismereteket feltételez. Mindezt úgy teszi, hogy a különböző kutatásmódszertani paradigmák jellemzőit nem magyarázza, viszont a kvalitatív tartalomelemzés teoretikus és gyakorlati működésének illusztrálása érdekében részletesen tárgyalja a kvalitatív adat fogalmát. A könyv segítséget nyújt azon kutatóknak, kvalitatív kutatások iránt érdeklődő gyakorló pedagógusoknak, PhD- és egyetemi hallgatóknak, akik a kvalitatív tartalomelemzés szisztematizálásának igényével kívánják a vizsgálataikat lefolytatni. Sántha Kálmán kvalitatív kutatásmódszertan témakörben publikált kötetei: Mintavétel a kvalitatív pedagógiai kutatásban (2006); Bevezetés a kvalitatív pedagógiai kutatás módszertanába (2009); Abdukció a kvalitatív kutatásban. Bizonytalanság vagy stabilitás? (2011); Multikódolt adatok kvalitatív elemzése (2013); Trianguláció a pedagógiai kutatásban (2015).
Eötvös József Könyvkiadó, 2022.
Írta: Sántha Kálmán
Lektor: Mrázik Julianna
Tartalom
Bevezetés
1. A kvalitatív kutatásmódszertan trendjei: lehetőségek a neveléstudomány számára
2. Munkasíkok, adatok a kvalitatív vizsgálatokban
3. A kvalitatív tartalomelemzés fogalma és történeti háttere
3.1. A kvalitatív tartalomelemzés és a Grounded Theory
3.2. Kvalitatív tartalomelemzés: a kezdetektől napjainkig
4. Szövegkorpusz-szegmensek kialakítása
4.1. Kategória, kód a kvalitatív tartalomelemzésben
4.2. Kategóriaképzés, kódolás a kvalitatív tartalomelemzésben
4.3. Profilmátrix
5. A kvalitatív tartalomelemzés tipizálása
5.1. A tartalmilag strukturáló kvalitatív tartalomelemzés
5.2. Szövegtípusképző kvalitatív tartalomelemzés és elemzési terei
5.2. 1. Monotetikus elemzési tér
5.2.2. Politetikus elemzési tér
6. A számítógéppel támogatott kvalitatív adatelemzés
6.1. Számítógéppel támogatott kvalitatív adatelemzés és a Grounded Theory
6.2. Átírás, szövegkorpusszá konvertálás
6.3. Elemzési folyamat a számítógéppel támogatott környezetben
6.4. NCT-módszer
6.5. Trianguláció és a számítógéppel támogatott kvalitatív adatelemzés
6.6. Automatizálhatóság a kvalitatív tartalomelemzésben
7. Abdukció és kvalitatív tartalomelemzés
Összegzés
Irodalom