Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Kvalitatív tartalomelemzés

Paraméterek

Szerző Sántha Kálmán
Cím Kvalitatív tartalomelemzés
Kiadó Eötvös József Könyvkiadó
Kiadás éve 2022
Terjedelem 136 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 978 963 9955 95 0
Eredeti ár:
2.275 Ft
2.161 Ft
Online kedvezmény: 5%

A kvalitatív adatok összetettsége és az elemzésre használható módszertanok sokasága bizonytalanságot generálhat a kutatóban, hiszen a különféle elemzési módok gyakran vállalt rugalmassága a szubjektivitás kérdését is felveti a vizsgálatok során. Ilyen terület a kvalitatív tartalomelemzés, ahol az adatokat nem izoláltan szemléljük, hanem komplex környezetükben, többdimenziós elemzési térben törekszünk az összefüggések feltárására. 

Leírás

Emberi sajátosság, hogy a világ megértésére törekszünk. Egy kutató számára a világot mindig az a témakör jelenti, amelyben évtizedek óta próbál lépésről lépésre haladni és ahol az adott világ dinamikájának, egyedi jellemzőinek feltárására és megértésére törekszik. A kvalitatív adatok összetettsége és az elemzésre használható módszertanok sokasága bizonytalanságot generálhat a kutatóban, hiszen a különféle elemzési módok gyakran vállalt rugalmassága a szubjektivitás kérdését is felveti a vizsgálatok során. Ilyen terület a kvalitatív tartalomelemzés, ahol az adatokat nem izoláltan szemléljük, hanem komplex környezetükben, többdimenziós elemzési térben törekszünk az összefüggések feltárására. Az elemzés során a lineáris gondolkodás helyett a rendszerszemlélet válik dominánssá akkor is, ha a neveléstudomány rendszerinformációi gyakran szubjektív, egyszeri és szituációfüggő elemekből állnak. A körülmények ismeretében olyan módszertanokhoz fordulunk, amelyek képesek a szubjektív információk keretek között tartására. Az elvont fogalmak helyett gyakran a kézzelfogható tapasztalatok kerülnek a vizsgálatok fókuszába, ahol az összetett szituációk a változók komplexitásában is megmutatkoznak. A kötet a szerző azon korábbi munkái folytatásának tekinthető, amelyek a kvalitatív módszertan szisztematizálását tűzték ki célul. E specifikus előzményművekhez képest a kötet a számítógéppel támogatott kvalitatív adatelemzés hangsúlyozása mellett fókuszba helyezi a tartalmilag strukturáló kvalitatív tartalomelemzést, valamint a szövegtípusképző kvalitatív tartalomelemzést, utóbbi esetben kiemeli a monotetikus és a politetikus elemzési terek létrehozását. A bemutatásra kerülő eljárások elsősorban a szövegelemzésre fókuszálva jelennek meg, viszont a szövegkorpuszok mellett az audio- és videofelvételek, képek, műalkotások, egyéb vizuális adatok feldolgozása során is relevánsak lehetnek. A kötet a kvalitatív kutatásmódszertan iránt érdeklődők számára releváns információkkal szolgál, tartalmi egységeit tekintve a kvalitatív kutatásmódszertanról alapvető ismereteket feltételez. Mindezt úgy teszi, hogy a különböző kutatásmódszertani paradigmák jellemzőit nem magyarázza, viszont a kvalitatív tartalomelemzés teoretikus és gyakorlati működésének illusztrálása érdekében részletesen tárgyalja a kvalitatív adat fogalmát. A könyv segítséget nyújt azon kutatóknak, kvalitatív kutatások iránt érdeklődő gyakorló pedagógusoknak, PhD- és egyetemi hallgatóknak, akik a kvalitatív tartalomelemzés szisztematizálásának igényével kívánják a vizsgálataikat lefolytatni. Sántha Kálmán kvalitatív kutatásmódszertan témakörben publikált kötetei: Mintavétel a kvalitatív pedagógiai kutatásban (2006); Bevezetés a kvalitatív pedagógiai kutatás módszertanába (2009); Abdukció a kvalitatív kutatásban. Bizonytalanság vagy stabilitás? (2011); Multikódolt adatok kvalitatív elemzése (2013); Trianguláció a pedagógiai kutatásban (2015).

 

Eötvös József Könyvkiadó, 2022.

Írta: Sántha Kálmán

Lektor: Mrázik Julianna

Tartalom

Bevezetés

1. A kvalitatív kutatásmódszertan trendjei: lehetőségek a neveléstudomány számára

2. Munkasíkok, adatok a kvalitatív vizsgálatokban

3. A kvalitatív tartalomelemzés fogalma és történeti háttere

3.1. A kvalitatív tartalomelemzés és a Grounded Theory

3.2. Kvalitatív tartalomelemzés: a kezdetektől napjainkig

4. Szövegkorpusz-szegmensek kialakítása

4.1. Kategória, kód a kvalitatív tartalomelemzésben

4.2. Kategóriaképzés, kódolás a kvalitatív tartalomelemzésben

4.3. Profilmátrix

5. A kvalitatív tartalomelemzés tipizálása

5.1. A tartalmilag strukturáló kvalitatív tartalomelemzés

5.2. Szövegtípusképző kvalitatív tartalomelemzés és elemzési terei

5.2. 1. Monotetikus elemzési tér

5.2.2. Politetikus elemzési tér

6. A számítógéppel támogatott kvalitatív adatelemzés

6.1. Számítógéppel támogatott kvalitatív adatelemzés és a Grounded Theory

6.2. Átírás, szövegkorpusszá konvertálás

6.3. Elemzési folyamat a számítógéppel támogatott környezetben

6.4. NCT-módszer

6.5. Trianguláció és a számítógéppel támogatott kvalitatív adatelemzés

6.6. Automatizálhatóság a kvalitatív tartalomelemzésben

7. Abdukció és kvalitatív tartalomelemzés

Összegzés

Irodalom