Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Vizuális kultúra II.

Vizuális kultúra II. Katt rá a felnagyításhoz

Paraméterek

Sorozat Vizuális kultúra
Szerző Bálványos Huba
Cím Vizuális kultúra II.
Alcím Esztétikai-művészeti ismeretek, esztétikai-művészeti nevelés
Kiadó ELTE Eötvös Kiadó
Kiadás éve 2011
Terjedelem 176 oldal
Formátum A/4, ragasztókötött
ISBN 978 963 312 043 9
Ár:
3.600 Ft
3.420 Ft
Kedvezmény: 5%

A könyv a tárgyi környezet kultúrájával és esztétikájával foglalkozik. Példákkal és képekkel gazdagon illusztrálva ismerteti azokat a módszereket, amelyeket az esztétikai-művészeti neveléssel foglalkozó pedagógusok munkájuk során alkalmazhatnak.

Leírás

A könyv a tárgyi környezet kultúrájával és esztétikájával foglalkozik. Külön tárgyalja a képzőművészeti alkotások esztétikai kérdéseit, bevezet a műelemzés alapismereteibe. Példákkal és képekkel gazdagon illusztrálva ismerteti azokat a módszereket, amelyeket az esztétikai-művészeti neveléssel foglalkozó pedagógusok munkájuk során alkalmazhatnak. A négyéves tanítóképzés tantervében új területként jelentkezik e témakör. A kötet szerves folytatása az elmúlt évben megjelent Vizuális megismerés, vizuális kommunikáció című könyvnek.
 
Írta: Bálványos Huba
Lektor: Simor András

Tartalom

Bevezető
I. KÖNYV
ESZTÉTIKAI ALAPVETÉS
Első fejezet
AZ ESZTÉTIKUM
1. Az esztétikum fogalma
2. Az esztétikum: szubjektív minőség
3. Esztétikus természet?
4. A belevetítés
5. A belevetítés általános szemléleti jelenség
6. Minden esztétikus
7. Az esztétikai hatás
8. A művészet, és szükségletének genezise
Második fejezet
AZ ESZTÉTIKAI VISZONYOK
1. Az esztétikai tárgy
2. Az esztétikai alany
3. Befogadói viszonyok
4. Alkotói viszonyok
5. Az esztétikai tárgy és az esztétikai viszonyok
Érintetlen természet
Humán környezet
Növények, állatok, tárgyak, eszközök
Funkcionális vagy díszítőművészet
Társadalom
Ember-környezet viszony
Ember-ember viszony
Az individuum mint esztétikai tárgy
A gyermekkorú individuum mint esztétikai tárgy. A személyiségformálás mint esztétikai alkotó tevékenység
Az ÉN mint esztétikai tárgy. Önszemlélet, önalkotás
II. KÖNYV
A TÁRGYI-KÖRNYEZETI KULTÚRA ESZTÉTIKAI MINŐSÉGEI
1. A tárgyforma mint esztétikum
2. A tárgyforma relatív szabadsága
3. A díszítmény viszonya a tárgyformához
4. Esztétikai konvenciók és esztétikai képzetek a formakultúrában
III. KÖNYV
A KÉPZŐMŰVÉSZETI ALKOTÁS ESZTÉTIKAI MINŐSÉGEI
1. A képzőművészeti alkotás mint autonóm esztétikai tárgy
2. Tartalom és forma a képzőművészetben
3. Téma, jelentés, tartalom
4. A műalkotás tárgya és eszmeisége
5. Az esztétikai közlés metódusai
6. Elvonatkoztatás és konkretizálás
7. A nem-ábrázoló művészet
IV. KÖNYV
ESZTÉTIKAI-MŰVÉSZETI NEVELÉS
Első fejezet
A MŰVÉSZET FUNKCIÓI
Megismerő funkció
Minősítő funkció
Aktivizáló funkció
Szocializáló funkció
Személyiségépítő funkció
Rekreációs funkció
Nevelő funkció
Második fejezet
AZ ESZTÉTIKAI NEVELÉS EMBERI MINŐSÉGEKET FORMÁL
1. Nevelés tárgy- és környezetkultúrával
A terület aktualitása: Új szemlélet
Alkotói szabadság és identitás
Környezetet a gyermekkel
2. Nevelés műalkotásokkal
Műelemzés?
Fokról fokra
Beszélgetés a formáról
Nyelvi segítség
Beszélgetés a „témáról”
Közbevetőleg a beszélgetésről
A műélmény beépítése a nevelési folyamatba
Kreatív imitációk
3. Tervezés és gyakorlat
Ajánlott irodalom
Képek