Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Kerek egy esztendő - Heti tervező TAVASZ–NYÁR

Paraméterek

Sorozat Kerek egy esztendő (új sorozat)
Szerző Lukács Józsefné – Ferencz Éva
Cím Kerek egy esztendő - Heti tervező TAVASZ–NYÁR
Alcím Segédlet az óvodai tevékenységi tervek elkészítéséhez
Kiadó Flaccus Kiadó
Kiadás éve 2021
Terjedelem 128 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 978 615 5278 56 3
Ár:
2.380 Ft
1.785 Ft
Kedvezmény: 25%

Könyvünkkel szeretnénk segítséget nyújtani az óvodapedagógusok tudatos tervező munkájához, ajánlást tenni az éves tematika összeállítására, a heti tervezésre. A heti tervek mennyiségi, tartalmi és módszertani szempontok alapján bővíthetők vagy csökkenthetők, a konkrét pedagógiai jellemzők, körülmények figyelembe vételével. Az óvodapedagógusok az ajánlásokat szabadon felhasználhatják, és kiegészíthetik saját, jól bevált ötleteikkel, alakíthatják óvodai csoportjuk és a gyerekek egyéni szükségleteihez, sajátosságaihoz.

Várható megjelenés: február 4.

Leírás

Könyvünkkel szeretnénk segítséget nyújtani az óvodapedagógusok tudatos tervező munkájához, ajánlást tenni az éves tematika összeállítására, a heti tervezésre. Korábbi könyveink (Kerek egy esztendő–sorozat) témáira építve összegyűjtöttük az óvodáinkban használt környezeti témáink kínálatát, melyek kapcsolódnak az évszakokhoz, a jeles, zöld napokhoz, a néphagyományokhoz. Az ajánlott tervek egy hetet ölelnek át, minden témát tartalmaznak, éppen ezért nem csak az adott nevelési évre használhatók, hanem több éves tervezésre is. Annak tudatában terveztük meg a napi tevékenységeket, hogy az óvodás gyermekek számára a legtöbb időt a szabad játéktevékenységnek kell kitölteni.

A heti tervek mennyiségi, tartalmi és módszertani szempontok alapján bővíthetők vagy csökkenthetők, a konkrét pedagógiai jellemzők, körülmények – pl. az óvoda tárgyi- és személyi feltételei, a gyerek tanulási képessége, előzetes tudása, aktivitása, együttműködő készsége – figyelembe vételével. Az óvodapedagógusok az ajánlásokat szabadon felhasználhatják, és kiegészíthetik saját, jól bevált ötleteikkel, alakíthatják óvodai csoportjuk és a gyerekek egyéni szükségleteihez, sajátosságaihoz.

Az őszi és téli hónapokra készült mintatervek: ITT

Írta: Lukács Józsefné – Ferencz Éva

 

Ma már elvárás az óvodapedagógusok felé a tudatos tervező munka. Indokoltan, mert átgondolásra késztet a szükséges információk, anyagok kiválasztása, elemzése során. A tervezésnél figyelembe vesszük az objektív (célok, feladatok, elvárások, tartalom, módszerek, eszközök, munkaformák) és szubjektív (a pedagógus és a gyermekről szerzett információk) tényezőket. A tervezés alapja a pedagógus saját tudása, műveltsége és kompetenciái, valamint gondolkodása, nézetei, személyes értékei és céljai, nevelési-tanítási tapasztalatai. A tervezési tartalmakat, célokat az ONOAP, pedagógiai program, csoport programja alapján fogalmazzuk meg. Annak tudatában tervezzük meg a napi tevékenységeket, hogy az óvodás gyermekek számára a legtöbb időt a szabad játéktevékenységnek kell kitölteni, a játékosságnak minden tevékenységet át kell hatnia. Nem kényszerítjük, csak motiválni igyekszünk a pedagógiai környezet megszervezésével, befolyásolásával. Fontos a tevékenykedtetés, aktivitás, saját tapasztalatszerzés lehetőségének megteremtése.

A tervezés jelen volt korábban is a munkánkban. Könyvünk megírását mégis saját csoportnaplónk vezetése motiválta, ahol külön jelennek meg a célok, feladatok, módszerek és eszközök. Mivel ez a korábbitól eltérő szemléletmódot, tudatosabb, átgondolt tervezést igényel, saját munkánk megkönnyítése érdekében kezdtük el a közös munkát.

A heti tervezésnél komplexitásra törekedtünk, adott környezeti témával, mivel az óvodában a külső világ tevékeny megismerésére épül valamennyi műveltségtartalom. A témák feldolgozásához műveltségtartalmanként tevékenységeket javaslunk: Külső világ tevékeny megismerése (Környezeti tartalmú tapasztalatok; Matematikai tartalmú tapasztalatok); Verselés-mesélés; Ének, zene, énekes játék, tánc; Rajzolás, festés, mintázás, kézimunka, továbbá célokat, feladatokat, hozzárendelt fejlesztő- és mozgásos játékokat. A környezeti témákhoz és a hozzá kapcsolódó matematikai tartalmú tapasztalatszerzéshez bővebb kínálatra törekedtünk, hisz az anyagok feldolgozására egész héten igyekszünk lehetőséget biztosítani. Módszer- és eszközhasználat tudatosan nem szerepel benne, mivel a feldolgozás minden óvodapedagógus esetében más tevékenységgel történik, amihez más-más módszer és eszköz rendelhető. A módszerek kiválasztásánál, alkalmazásánál fontos figyelembe venni az aktuális tevékenységforma sajátosságait, annak céljait, a gyerekek fejlettségét, és rugalmas alkalmazásra, többféle módszertani megoldásra törekedni. A hagyományos módszerek mellett szívesen használjuk az új szemléletű projektmunka, kooperatív tanulás, élménypedagógia módszerét is.

A szerzők

 

A Kerek egy esztendő-sorozat további kötetei: ITT

Tartalom

Előszó a tavaszi–nyári kötethez

Előszó

TAVASZ

Március

Nemzeti ünnepünk: március 15.

Hazatérő madaraink: gólya, fecske

Március 22. A víz világnapja

Kerti munkák tavasszal

Húsvétvárás

Április

Húsvét

A tavaszi időjárás elemei: eső, szél, napsütés

Tavaszi öltözködés

Testünk, érzékszerveink

Egészségünk védelme: testápolás, betegségmegelőzés, az orvos munkája

Április 22. A Föld Napja

A Föld élővilága

Ébredő természet – kisállatok megfigyelése

Ébredő természet – rovarok, bogarak megfigyelése

Tavaszi virágok

Május

Anyák napja

Május 10. Madarak és fák napja

Tavaszi zöldségek: zöldhagyma, retek, saláta, zöldborsó

Tavaszi gyümölcsök: eper, cseresznye, korai meggy

Kicsik voltunk, nagyok lettünk – iskolába megyünk

Gyermeknapi búcsúztató ünnepség

Tavasz rendszerező

NYÁR

Június

Homokozunk az udvaron

Vizezünk az udvaron

Kavicsozunk, kövezünk

Sportolunk az udvaron

Szent Iván napja: tűz

Péter-Pál napja: aratás

Július

A nyári időjárás elemei: nap, zivatar, vihar, szivárvány

Nyári öltözködés

Kirándulás a mezőre

Kirándulás a nyári erdőbe

Közlekedés szárazföldön

Közlekedés gyalogosan

Közlekedés vízen, levegőben

Nyaralás a tengerparton

Nyaralás a tó- és folyóparton

Augusztus

Nyári virágok

Nyári zöldségek: paradicsom, paprika, uborka, bab, káposztafélék, karalábé

Nyári gyümölcsök: nyári barack, alma, meggy, cseresznye, ribizli, málna, dinnye

Mesehét: varázslók, óriások, manók, tündérek

Mesehét: indiános játék

Mesehét: királyos játék

Mesehét: kalózos játék

Mesehét: ősemberes játék

Új kenyér ünnepe: Szent István napja

Nyár rendszerező

Felhasznált és ajánlott szakirodalom