Tehetségfejlesztés
Paraméterek
Szerző | Gyarmathy Éva |
Cím | Tehetségfejlesztés |
Alcím | Lehetőségek kezdőknek és haladóknak |
Kiadó | Tea Kiadó |
Kiadás éve | 2021 |
Terjedelem | 312 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 615 8143 13 4 |
Gyarmathy Éva közvetlen hangvételű, szellemes stílusban megírt ismeretterjesztő könyvében a tehetség jelenségeinek széles spektrumát mutatja be. Közérthetően tálalja a tehetség fogalmának és természetének friss, agybiológiai, társadalomtudományi és pszichológiai kutatási eredményeit, melyből azt a tanulságot vonja le, hogy a tehetségekhez való viszonyulásunk – a hétköznapokban és a tehetségfejlesztéssel foglalkozó pedagógiában is – igen nagy részben téves, és mind a tehetség azonosítását, mind útjának egyengetését más alapokra kell helyeznünk. |
|
|
Leírás
Gyarmathy Éva közvetlen hangvételű, szellemes stílusban megírt ismeretterjesztő könyvében a tehetség jelenségeinek széles spektrumát mutatja be. Közérthetően tálalja a tehetség fogalmának és természetének friss, agybiológiai, társadalomtudományi és pszichológiai kutatási eredményeit, melyből azt a tanulságot vonja le, hogy a tehetségekhez való viszonyulásunk – a hétköznapokban és a tehetségfejlesztéssel foglalkozó pedagógiában is – igen nagy részben téves, és mind a tehetség azonosítását, mind útjának egyengetését más alapokra kell helyeznünk. Ehhez az új módszerhez közvetlen segítségeket – kérdőíveket, tevékenységmátrixokat – is kínál. E lehengerlő, humoros könyv a szerző sok izgalmas személyes tapasztalatán alapuló történettel és régmúlt idők nagy tehetségeinek életéből vett anekdotákkal színesíti a tehetségről szóló evolúciós-pszichológiai értekezéseket és a szülők, pedagógusok, pszichológusok stb. szemléletformálását. Átfogó, hiánypótló munka, melytől jelentős társadalmi hasznosulást remélünk.
„Két dolog van, amit nem akarok elviselni és tétlenül nézni: az értékek pusztulása és a szenvedés. Amikor pedig egy tehetséges kisgyerek fejlődését a környezet akadályozza, egyrészt értékeket pusztít, másrészt iszonyú szenvedéseket okoz. A tehetséges gyerek számára kínzás, ha a szokásos eljárásoknak teszik ki, és a szokásos viselkedést kell produkálnia, amikor ő csak legfeljebb küllemében szokásos, minden másban eltér. Szintén pusztító lehet, ha egy gyereket erővel nyomnak a tehetség szerepébe. A tehetség nem szerep, hanem adottság, amelyből bármi lehet a környezet függvényében. Erről szól ez a könyv. A környezetnek is el kell tudnia képzelni valami újat, ha tehetséges gyereket akar nevelni. Például azt, hogy a gyerek nem úgy akar tehetséges lenni, ahogy a szülei, a tanárai, a pszichológusai, az egyetemi professzorok és a tehetséggondozók szeretnék. Azokról a gyerekekről szól ez a könyv, akikkel én találkoztam, és emellett a te gyerekedről, tanítványaidról és önmagadról is, mert már csak olyanok vagyunk, hogy mindent szeretünk lefordítani a saját problémáinkra és azok megoldására.”
Gyarmathy Éva
Dr. Gyarmathy Éva klinikai és neveléslélektani szakpszichológus, a Kognitív Idegtudományi és Pszichológiai Intézet tudományos főmunkatársa. Több felsőoktatási intézményben tanít. Fő területe az atipikus fejlődés, így az átütő fejlődésű vagy többszörös különlegességű tehetség, a tanulási, figyelem, hiperaktivitás és autizmus spektrum zavar. A közoktatásba beilleszkedni nem tudó tehetséges gyerekekkel és serdülőkkel foglalkozó iskolákban tanácsadó. Pszichoterápiás munkát is ilyen irányban végez. Nemzetközi projektekben a gondolkodás és tanulás hatékonyságát fejlesztő módszerek kutatásában és fejlesztésében vesz részt, és a 21. századi tanulás kérdéseivel foglakozik.
Írta: Dr. Gyarmathy Éva
A szerző további könyvei áruházunkban:
Gyarmathy Éva: Pszichomeditáció
Gyarmathy Éva: Diszlexia a digitális korszakban
Tartalom
BEVEZETŐ
1. fejezet
A tehetség szokatlanul nagy természeti erő – és egy kis őrület
2. fejezet
Vadászat a kis vadászokra és társaikra, mert ők aztán végképp nem olyanok
3. fejezet
A bűvös intelligencia és társai
4. fejezet
A kreativitás egy pokol annak, aki nem kreatív
5. fejezet
A belső hajtóerő
6. fejezet
Tehetségészlelés
7. fejezet
Tehetséges környezet
8. fejezet
Megválaszolatlan kérdések megválaszolása