Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

A gondolkodás fejlesztése 4-8 éves életkorban

Paraméterek

Sorozat DIFER
Szerző Józsa Krisztián – Zentai Gabriella – Hajduné Holló Katalin
Cím A gondolkodás fejlesztése 4-8 éves életkorban
Alcím KÉZIKÖNYV – a gondolkodás fejlesztéséhez; TESZTLAPOK – az alapkészségek méréséhez; MELLÉKLETEK – a tesztek elvégzéséhez
Kiadó Mozaik Kiadó
Kiadás éve 2017
Formátum Oktatócsomag
ISBN 978 963 697 804 4
Ár:
5.980 Ft

A gyermekek fejlődésbeli megkésettsége jelentős mértékben csökkenthető, a sikeres iskolakezdés, iskolai tanulás feltételei megteremthetők. A hatékony fejlesztéshez több évet átfogó programokat kell egységes módszertanra alapozva megvalósítani. Olyan programokat, amelyek hidat képeznek az óvoda és az iskola között. Az új DIFER gondolkodásfejlesztő programunk is ezek közé tartozhat.

Leírás

Pedagógiai kísérletek során szerzett tapasztalataink alapján tudjuk, hogy óvodás- és kisiskoláskorban látványos eredményeket lehet elérni. A gyermekek fejlődésbeli megkésettsége jelentős mértékben csökkenthető, a sikeres iskolakezdés, iskolai tanulás feltételei megteremthetők. A hatékony fejlesztéshez több évet átfogó programokat kell egységes módszertanra alapozva megvalósítani. Olyan programokat, amelyek hidat képeznek az óvoda és az iskola között. Az új DIFER gondolkodásfejlesztő programunk is ezek közé tartozhat.
 
A MAPPA a következő eszközöket tartalmazza:
  • Módszertani kézikönyv 131 fejlesztőjáték-leírással
  • Tesztlap az elemi rendszerező képesség méréséhez
  • Tesztlap az elemi kombinatív képesség méréséhez
  • A tesztfelvétel eszközei (kartonból kinyomható formák)
  • Fejlődési mutató (minta)
 
A kézikönyvben leírt fejlesztő játékok és feladatok elvégzését nagyban segítheti a gondolkodásfejlesztő Kártyagyűjtemény.
 
(részlet a kézikönyvből)
A rendszerező képesség
A fogalmak definiálása során is rendszerben gondolkodunk. A fogalmi rendszerező képesség a fogalmi rendszer kialakítását, bővítését, a tanult fogalmak osztályozását, a fogalmi gondolkodást segíti. Minden tantárgyban szerepelnek fogalmak, melyek megértését, összekapcsolódását, egymásra épülését a fogalmi rendszerező képesség biztosítja. A manipulatív és a fogalmi szint szoros kapcsolatban áll egymással. Vizsgálataink azt igazolták, hogy azoknál a gyermekeknél, akiknél a manipulatív rendszerezés alacsony szinten áll, a fogalmi rendszerezés sem tud megfelelően kialakulni. A manipulatív szintű rendszerezés fejlődésbeli elmaradása gátolja a fogalmak rendszerezésének a fejlődését.
Az elemi rendszerező képesség fejlődése szoros kapcsolatban áll más alapkészségek fejlődésével is, egyértelműnek tűnik például a számoláshoz, matematikához való kapcsolódása. A számfogalom kialakulása és a rendszerező képesség fejlődése között szoros összefüggés van. A rendszerező képesség alapjainak kialakulása a számolási készség fejlődésének fontos feltétele. Kutatási eredmények alapján bizonyítottá vált, hogy a rendszerező képességen belül definiált készségek nemcsak a matematika tanulásához elengedhetetlenek, hanem tágabb értelemben az iskolai tanulás, a gondolkodás, az információfeldolgozás feltételei is.
 
A kombinatív képesség
A kombinatív képesség teszi lehetővé, hogy megadott elemekből létrehozzuk, felsoroljuk a meghatározott feltételeknek eleget tevő összetételeket. A kombinatív képesség szinonimájaként használjuk a kombinatív gondolkodást. A kombinatív gondolkodás a gondolkodás egyéb területeit is áthatja, integráló szerepe van a gondolkodásban. Szoros kapcsolat van a kombinatív képesség, a rendszerező képesség, az induktív gondolkodás és az intelligencia között. Az elemi kombinatív képesség a személyiség egyik kulcsfontosságú képessége, a meglévő információk alapján az összes szóba jöhető lehetőség számbavételével hoz létre új, módosult tudást.
 
A fejlesztőprogramok eredményessége
Az elemi rendszerező képességet fejlesztőprogramunk kilenc hónapon keresztül zajlott, és középső csoportos óvodások körében valósult meg. A kísérlet kezdetén, majd kilenc hónappal később ismételten felmértük a gyermekek elemi rendszerező képességének a fejlettségét. A kontrollcsoportba tartozó gyermekek csak a felmérésekben vettek részt, velük az óvodapedagógusok a korábbi gyakorlatuknak megfelelően dolgoztak egész évben. A kísérleti csoportba tartozó gyermekekkel a pedagógusok rendszeresen játszották a fejlesztőjátékokat. A kísérleti csoport 85 fős, a kontrollcsoport 145 fős volt. A vizsgált időszak alatt mind a kísérleti, mind a kontrollcsoportba tartozó gyermekek rendszerező képessége fejlődött. A kísérleti csoport fejlődése ugyanakkor jelentősen meghaladta a kontrollcsoportét. A kísérleti csoport átlagosan 22 százalékpontot, a kontrollcsoport 15 százalékpontot fejlődött. Az adatok alátámasztják, hogy az egy nevelési éven át tartó irányított fejlesztés eredményes volt.
Az elemi kombinatív képesség fejlesztésére is játékos készségfejlesztő programot dolgoztunk ki. A fejlesztő program középső és nagycsoportos óvodások bevonásával egy nevelési éven át, kilenc hónapig tartott. A fejlesztés keretei megegyeztek a rendszerező képesség fejlesztésével. A kísérleti csoport tagjaival az óvodapedagógusok napi szinten játszották azokat a játékokat, amelyek a játékgyűjteményben szerepeltek. A kontrollcsoportba beválogatott gyermekekkel csak a méréseket végeztük el. A fejlesztés módszerei azonosak voltak a középső és a nagycsoportos gyermekek esetében. A kísérleti csoportba 79 középső csoportos és 195 nagycsoportos gyermek került, a kontrollcsoportba 113 középsős, 209 nagycsoportos gyermek tartozott.
Kilenc hónappal később a kontrollcsoportnál a spontán fejlődés 6 százalékpontnyi emelkedést idézett elő, a kísérleti csoportban az irányított fejlesztés hatására a spontán fejlődés háromszorosát mutattuk ki, 19 százalékpontot emelkedett a fejlettség szintje. A nagycsoportosok esetén is hatékonynak bizonyult a játékos fejlesztő program alkalmazása. Az 59 százalékpontos induló szinthez mérten a kontrollcsoport tagjainál 8 százalékpontnyi, a kísérleti csoportban 18 százalékpontnyi fejlődés tapasztalható, ami ebben a korcsoportban is kétszerese a spontán fejlődés ütemének.

 

MS-9335

Összeállította: Dr. Zentai Gabriella, Hajduné Holló Katalin, Dr. Józsa Krisztián

DIFER-sorozat

Tartalom

Bevezető

Köszönetnyilvánítás

Elméleti háttér

Fejleszthető a gondolkodás?

Elemi rendszerező képesség

Elemi kombinatív képesség

Honnan induljunk?

A rendszerező képesség mérése

A kombinatív képesség mérése

Ki végezze a mérést?

Az elemi gondolkodási képességek fejlődése

A rendszerező képesség fejlődése

A kombinatív képesség fejlődése

A fejlettségbeli különbségek lehetséges okai

A fejlesztő programok eredményessége

A rendszerező képesség fejlesztése

A kombinatív képesség fejlesztése

Javaslatok a gondolkodási képességek fejlesztéséhez

Játékgyűjtemény

Elemi rendszerező képesség

1. Felismerés

1. Párkereső

2. Készülődés az udvarra

3. Külső tulajdonságaim

4. Színcápa

5. Mondóka színekkel

6. Házikó (K)

7. Varázskígyó (K)

8. Hol a párom?

9. Találd ki!

10. Téli párkereső

11. Kavicsos párkereső

12. Plüssállatok

13. Gyöngyök

14. Gombolós

15. Mi van a zsákban?

16. Keresd a teremben!

17. Közlekedj!

18. Madárlesen (K)

19. Állatsoroló (K)

20. Hazatérnek az állatok

21. Virágoskert (K)

2. Szelektálás és szortírozás

22. Gyümölcsvásár (K)

23. Ruhaválogató (K)

24. Bőrönd

25. Színes ceruzák

26. Gombválogatás

27. Kalózok kincse (K)

28. Ropogtatós

29. Cukrászinas

30. Szalvéták

31. Vidám-szomorú (K)

32. Arcfelismerő

33. Horgászverseny (K)

34. Őszi levélkupac

35. Virágszedés (K)

36. Közlekedési eszközök (K)

37. Fényképésznél

38. Autók a garázsban

39. Szelektív hulladékgyűjtés

40. Milyen állat? (K)

41. Melyik zsákba való? (K)

42. Kockaválogatás

43. Termések

44. Hova szállítsuk?

45. Hamupipőke

46. Ebédhez terítünk

47. Óvodai jelek

48. Könyvtárban

49. Mesekártya (K)

50. Foglalkozások (K)

3. Sorképzés

51. Számold meg! (K)

52. Ki a magasabb?

53. Vonatozás

54. Építőkockák

55. Gyöngyfűzés

56. Ruhadarabok

57. Detektív

58. Varázspálcák

59. Gyümölcsöskert (K)

60. Mi történt a mesében? (K)

61. Napirendem (K)

62. Hóember (K)

63. Fogmosás (K)

64. Az ember életszakaszai (K)

65. Évszakok (K)

66. A fa élete (K)

Elemi kombinatív képesség

4. Ismétlés nélküli variálás

67. Bohóc

68. Torony

69. Fodrásznál

70. Szőnyegtervezés

71. Garázs

72. Terítés

73. Szánkózás (K)

74. Pillangók az esőben

75. Esernyők

5. Ismétléses variálás

76. Vonatozó macik (K)

77. Kamion

78. A kis divattervező

79. Fülbevaló

80. Tojásfestés

81. Építkezés

82. Zászlók

83. Fűzőcske

6. Ismétlés nélküli kombinálás

84. Ceruzák

85. Finomfőzelék

86. Színes sálak

87. Mérleghinta

88. Mikulás (K)

89. Foci

90. Saláta

91. Vitorlázás (K)

92. Karácsonyi készülődés

7. Ismétléses kombinálás

93. Virágcsokor (K)

94. Szülinapi torta

95. Fészekrakó

96. Pékségben

97. A nagy ho-ho… horgász (K)

98. Hűsítő

99. Dominó

100. Húsvéti nyulak (K)

101. Pillangók a virágoskertben

102. Békák a tóban

103. Léggömbök

104. Vendégvárás

105. Baromfiudvar (K)

106. Pizzéria

8. Ismétlés nélküli permutálás

107. Székfoglaló

108. Görkorcsolyaverseny

109. Versenyfutás

110. Karkötők

111. Hídon

112. Fotózás

113. Ruhateregetés

114. Adj a süninek almát! (K)

115. A három pillangó

9. Ismétléses permutálás

116. Parkoló autók

117. Kirándulás

118. Ajándék

119. Tehervonat (K)

120. Virágültetés

121. Utazás (K)

122. Állatkert (K)

123. KRESZ-táblák

10. Vegyes kombinatív játékok

124. Babzsákok

125. Motorozás

126. Ruhadíszítés

127. Halak az akváriumban (K)

128. Húsvéti tojások (K)

129. Reggeli

130. Eszterlánc

131. Vasút (K)

Foglalkozás- és projekttervek

Foglalkozástervek a játékokhoz

I. Foglalkozási terv

II. Foglalkozási terv

III. Foglalkozási terv

IV. Foglalkozási terv

Projekttervek

I. Nagytakarítás

II. Advent

Mesék

Grimm: Hamupipőke

Grimm: A muzsikusok

Benedek Elek: Furulyás Palkó

Gáspár János: Három pillangó

Irodalomjegyzék