Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Fejlesztés mesékkel

Paraméterek

Sorozat DIFER
Szerző Nagy József
Cím Fejlesztés mesékkel
Alcím Az anyanyelv, a gondolkodás fejlődésének segítése mesékkel 4-8 éves életkorban
Kiadó Mozaik Kiadó
Kiadás éve 2016
Terjedelem 216 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 978 963 697 583 8
Ár:
3.780 Ft
A DIFER programcsomag újabb kötete a rendszeres mesélésben, beszélgetésben rejlő lehetőségek használatához kínál eszközöket és módszereket a 4–8 éves gyermekek szociális, anyanyelvi, gondolkodásbeli fejlődésének eredményesebb segítése érdekében.

Leírás

A DIFER programcsomag újabb kötete a rendszeres mesélésben, beszélgetésben rejlő lehetőségek használatához kínál eszközöket és módszereket a 4–8 éves gyermekek szociális, anyanyelvi, gondolkodásbeli fejlődésének eredményesebb segítése érdekében.
Azok az 5–6 éves gyermekek, akiknek szinte minden nap mesélnek, másfél évvel fejlettebbek értelmileg és szociálisan azoknál, akiknek nem szoktak mesélni. Még nagyobb (két év) a hatása a „szóbeli együttműködésnek”, vagyis a rendszeres beszélgetésnek. Ismeretes, hogy az iskolába lépő gyermekek között ötévnyi a fejlettségbeli különbség. Mivel ezt a szélsőséges fejlődési fáziskülönbséget a hagyományos pedagógiai kultúrával nem lehet kielégítően kezelni, az ötödik évfolyamba lépő tanulók egyharmadának fejlődése lelassul, aminek következtében a tizedikes szakiskolások átlagos értelmi fejlettsége az ötödik-hatodik évfolyamos tanulók átlagos fejlettségi szintjén reked meg.
A kutatások szerint a felnövekvő generációk jövőjét, sorsát az iskolába lépők szélsőséges fejlődési fáziskülönbségei határozzák meg. Ezt a különbséget van esélyünk – szülőknek és pedagógusoknak egyaránt – csökkenteni e könyv rendszeres használatával.
 
Írta: Nagy József, Nyitrai Ágnes, Vidákovich Tibor
Szerkesztette: Nagy József
Sorozatszerkesztő: Nagy József
Lektor: Molnár Edit Katalin

Tartalom

Bevezető
1. A mese, a mesélés fejlesztő hatása (Nyitrai Ágnes)
Mese és mesefajták
A mesélés spontán szocializációs hatása
A mesélés a szociális kompetencia spontán fejlesztője
A mesélés az anyanyelv spontán fejlesztője
A mesélés a gondolkodás spontán fejlesztője
A spontán fejlődés szándékos segítése
A mesék kiválasztása, a mesélés gyakorisága és ismétlése
Illusztráció
Szándékos fejlődéssegítő csoportos beszélgetés a mesék tartalmaival
2. A relációszókincs fejlődésének segítése (Nagy József)
A relációszókincs
Egységek és relációk
Perceptuális egységkezelés és viszonykezelés
Nyelvi/fogalmi szintű egységkezelés és viszonykezelés
Térbeli relációszókincs
Időbeli relációszókincs
Mértékbeli/mennyiségi relációszókincs
A relációszókincs spontán fejlődése
Az országos átlag fejlődése
Az összetevők fejlődése
Fejlettségbeli különbségek
Pedagógiai tanulságok
A relációszókincs fejlődésének segítése
Egy fejlődéssegítő kísérlet eredményei
Általános fejlődéssegítési lehetőségek
Fejlődés-segítés csoportos beszélgetéssel
3. Az összefüggés-kezelés fejlődésének segítése (Nyitrai Ágnes)
Összefüggés
Szerveződés szerinti összefüggésfajták
Bonyolultság szerinti összefüggésfajták
Létezési mód szerinti összefüggésfajták
Általánosítás szerinti összefüggésfajták
Összefüggés (szabályszerűség) és szabály
Összefüggés és gondolkodás
Gondolkodás
Gondolkodás és prediktív képesség
Az összefüggés-kezelés spontán fejlődése
Az összefüggés-kezelő képesség fejlettségi szintjei
Az összefüggés-kezelő képesség spontán fejlődési folyamatai: tapasztalatok és kutatási eredmények
Egy országos reprezentatív felmérés eredményei
Az összefüggés-kezelő képesség fejlődésének szándékos segítése mesékkel/meséléssel
Az összefüggések kiválasztása és feltárása
Szándékos fejlődéssegítés meséléssel
Az összefüggés-kezelés fejlődéssegítése csoportos beszélgetéssel
A fejlődés diagnosztikus kritériumorientált értékelése
4. A következtetés fejlődésének segítése (Vidákovich Tibor)
A következtetés értelmezése
Kijelentés-logikai következtetések
Predikátumlogikai következtetések
A következtetés vizsgálati módszerei
A következtetés fejlettség-vizsgálatának hazai előzményei
A következtetés vizsgálata a DIFER-ben
A következtetés fejlődése
A következtetés összteljesítményének alakulása
A következtetési típusok fejlődése
Egyéni fejlettségbeli különbségek
A következtetés fejlődésének segítése
Fejlődéssegítés mesékkel
Fejlődéssegítés tantárgyi tartalmakkal
5. Csoportos beszélgetésre előkészített mesék (Nyitrai Ágnes)
Általános tájékoztató
A meseválasztás segítője
Ötven mese
A mesék magyar nyelven publikált forrásai
Szakirodalom
Ábra- és táblázatjegyzék