Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Személyközi problémák és megoldásuk

Paraméterek

Szerző Kasik László
Cím Személyközi problémák és megoldásuk
Kiadó Gondolat Kiadó
Kiadás éve 2015
Terjedelem 221 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 978 963 693 442 2
Eredeti ár:
2.450 Ft
2.205 Ft
Online kedvezmény: 10%

A minél hatékonyabb intézményes nevelés érdekében fontos, hogy a pedagógusok ismerjék azokat a személyközi problémákat, problémaköröket, amelyek foglalkoztatják a gyerekeket, segítsék őket problémáik megértésében, kezelésében; mintát, alternatívákat nyújtsanak számukra...

Leírás

A minél hatékonyabb intézményes nevelés érdekében fontos, hogy a pedagógusok ismerjék azokat a személyközi problémákat, problémaköröket, amelyek foglalkoztatják a gyerekeket, segítsék őket problémáik megértésében, kezelésében; mintát, alternatívákat nyújtsanak számukra; illetve teremtsenek olyan helyzeteket, amelyekben a gyerekek egymásnak is segítséget tudnak nyújtani problémáik megoldásakor. E könyv ehhez kíván segítséget nyújtani. A személyközi problémákkal és megoldásukkal kapcsolatos nemzetközi és hazai kutatások kereteit adó elméleti modelleket, a felmérések eredményeit, valamint a fejlesztések alapelveit és néhány program főbb jellemzőit tartalmazza. A 2009 és 2014 között, 4–23 évesek körében végzett hazai vizsgálatok célja a személyközi problémák jellemzőinek, a problémamegoldó gondolkodás sajátosságainak, valamint ezek induktív gondolkodással, érdekérvényesítéssel (együttműködéssel, segítéssel, versengéssel, vezetéssel), szorongással, valamint családi és iskolai háttérrel való kapcsolatának feltárása volt.
 
Írta: Kasik László
 

Tartalom

1. Személyközi probléma
1.1. A személyközi probléma vizsgálatának elméleti keretei és eszközei
1.1.1. A személyközi probléma meghatározása és kategorizálása
1.1.2. Probléma és/vagy konfliktus
1.1.3. A definíciók és a problémák feltárásának és értékelésének eszközei
1.1.4. Az elméleti háttér és a kutatási eszközök összefoglalása
1.2. Mi a probléma? – a személyközi probléma empirikus vizsgálatai 4-23 évesek körében
1.2.1. Néhány korábbi kutatási tapasztalat
1.2.2 A saját vizsgálatok koncepciója, célja, módszere, eszköze
1.2.3. Életkor és nem szerinti eredmények
1.2.3.1. Definícióalkotás
1.2.3.2. A problémák tartalmi kategóriák szerinti jellemzői
1.2.3.3. A komplex rendszer szerinti kategóriák eloszlása
1.2.3.4. Különbségek a háttérváltozók mentén
1.2.4. Definíciók és problémák – az eredmények összefoglalása
2. Szociálisprobléma-megoldás
2.1. A szociálisprobléma-megoldás kutatásának elméleti alapjai és modelljei
2.1.1. A kognitív folyamatok, az érzelmek és a motiváció szerepét hangsúlyozó modellek
2.1.2. A problémamegoldás és a megküzdés integratív modellje
2.1.3. Az automatikus és a tudatos folyamatok szoros kölcsönhatására épülő modell
2.1.4. A környezeti tényezők jelentőségét hangsúlyozó modell
2.2 A szociálisprobléma-megoldás vizsgálatának néhány eszköze és módja
3. A szociálisprobléma-megoldás jellemzői külföldi kutatások és saját vizsgálataink alapján
3.1. A szociálisprobléma-megoldás változása és a változást befolyásoló főbb tényezők – külföldi kutatási eredmények
3.1.1. A szociálisprobléma-megoldás fejlettsége és életkori változása
3.1.2. A szociálisprobléma-megoldás alakulását meghatározó mediátor- és moderátorváltozók
3.1.2.1. Mediátorváltozók
3.1.2.2. Moderátorváltozók
3.2. A problémamegoldás jellemzői 4-23 évesek körében saját vizsgálatok alapján
3.2.1. Az empirikus vizsgálatok módszertani jellemzői
3.2.1.1. Elméleti keret, célok és minta
3.2.1.2. Az alkalmazott eszközök főbb jellemzői
3.2.2. Óvodások és alsó tagozatosok problémamegoldása
3.2.2.1. Az alkalmazott eszközök végleges formái és jóságmutatói
3.2.2.2. Szülők és pedagógusok vélekedései a gyerekek problémamegoldásáról és viselkedésbeli problémáiról
3.2.2.3. Óvodások személy- és helyzetspecifikus problémamegoldása
3.2.2.4. A 4-10 évesekkel végzett vizsgálatok eredményeinek összegzése
3.2.3. Vizsgálatok diákok és egyetemi hallgatók körében
3.2.3.1. A nem személyspecifikus problémamegoldás jellemzői 8-23 évesek körében – életkor, nem és iskolatípus szerinti különbségek
3.2.3.2. A nem személyspecifikus problémamegoldás kapcsolata az induktív gondolkodással, a szociálisérdek-érvényesítéssel és a családi háttérrel 8-23 évesek körében
3.2.3.2.1. Az induktív gondolkodás jellemzői 8-18 évesek körében
3.2.3.2.2. A szociálisérdek-érvényesítés jellemzői 8-18 évesek körében
3.2.3.2.3. Problémamegoldás, induktív gondolkodás és szociálisérdek-érvényesítés – a regresszióelemzés eredményei
3.2.3.3. Az állapot- és vonásszorongás összefüggése a problémamegoldással
3.2.3.4. Hátrányos és nem hátrányos helyzetű diákok problémamegoldásának különbségei
3.2.3.4.1. Hátrányos helyzet és a vonatkozó hazai jogszabályi háttér
3.2.3.4.2. Hátrányos és nem hátrányos helyzetű tanulók problémamegoldása és kapcsolata a családi és iskolai háttérrel
3.2.3.5. A személyspecifikus problémamegoldás jellemzői 10-16 évesek körében – életkor, nem, iskolatípus és személyközi problémák szerinti különbségek
3.2.3.5.1. Személyspecifikus problémamegoldás
3.2.3.5.2. A személyspecifikus problémamegoldás különbségei a problémák mentén
3.2.3.6. A problémamegoldás fejlődése – a longitudinális vizsgálatok eredményei (2009-2011 és 2012-2014)
4. A szociálisprobléma-megoldás fejlesztésének néhány alapelve, módja és lehetősége
4.1. A fejlesztések alapelvei, típusai, általános és speciális jellemzői
4.2. Kísérletek, programok és hatásuk
Összegzés
Irodalom
Ábra- és táblázatjegyzék
Névmutató